Audi A3 e-tron

Audi A3

Audi arbejder på højtryk videre med elektrificeringen af drivlinjen via plug-in-hybridteknologien. På 2013-udgaven af biludstillingen i Geneve viser mærket med de fire ringe modellen Audi A3 e-tron. Med en systemydelse på 204 hk og et systemdrejningsmoment på 350 Nm er der garanti for sportslige præstationer.

Audi A3 e-tron er en ægte Audi. Den klarer sprinten fra 0 til 100 km/t på 7,6 sek. og har en tophastighed på 222 km/t. I henhold til ECE-normen for plug-in-hybridbiler bruger den ved blandet kørsel blot 1,5 l brændstof pr. 100 km, hvilket svarer til en CO2-emission på 35 g pr. km. Ved elektrisk drift har Audi A3 e-tron en tophastighed på 130 km/t, og dens maksimale elektriske rækkevidde ligger på 50 km.

Forbrændingsmotoren er en modificeret 1.4 TFSI, som yder 150 hk. TFSI-motoren arbejder ved hjælp af en kobling sammen med en elmotor, der yder 102 hk. Den skiveformede elmotor er integreret i en nykonstrueret 6-trins e-S tronic-gearkasse, som leder kræfterne hen til forhjulene. De to motorer supplerer hinanden – elmotoren leverer sit maksimale drejningsmoment lige fra start og op til 2.000 omdrejninger, mens TFSI-motoren leverer sin største trækkraft i området fra 1.750 til 4.000 omdr./min.

Audi A3 e-tron kan køre alene ved hjælp af forbrændingsmotoren, kun ved hjælp af elmotoren eller ved hybriddrift. Allerede i den elektriske drift leverer den en kraftfuld acceleration, uden at det er nødvendigt, at TFSI-motoren aktiveres. Først når føreren ønsker det, kører begge motorer samtidig (boost-funktion). Når føreren slipper speederen, frakobles begge motorer midlertidigt (rullefunktion). På den måde elimineres motorens bremsemoment, og effektiviteten øges.

På biludstillingen i Geneve giver A3 e-tron et realistisk bud på fremtidens mobilitet, som Audi ser den. Elektrificeringen af drivlinjen – især ved hjælp af plug-in-teknologien – spiller en afgørende rolle i mærkets strategi.

Lukket for kommentarer

Indlæg navigation