Audi RS 7 Sportback

Audi RS 7 Sportback

Audi udbygger paletten af RS-modeller yderligere: RS 7 Sportback, som får debut på North American International Auto Show 2013 i Detroit, står for dynamik i sin smukkeste form. Den store 5-dørs coupé er udstyret med en 4.0 TFSI-motor, som yder 560 hk. Sprinten fra 0 til 100 km/t klares på kun 3,9 sek., og efter kundens ønske kan begrænsningen af tophastigheden ophæves, så den ligger på op til 305 km/t. Til trods for disse overlegne præstationer kører Audi RS 7 Sportback hele 10,2 km/l ved blandet kørsel.

Et æstetisk design, innovativ teknologi og imponerende sportslighed: RS 7 Sportback – den store 5-dørs coupé fra Audi – kombinerer mange styrker til en fascinerende helhed. Bilens kraftfulde hjerte er en 4.0 TFSI-motor, som overfører downsizing-strategien fra Audi til den absolutte topklasse. Biturbo-V8′eren leverer suveræn kraft fra sin slagvolumen på 3.993 cm³. Ydelsen på 560 hk opnås mellem 5.700-6.700 omdr./min. Det maksimale drejningsmoment på 700 Nm er konstant til rådighed mellem 1.750-5.500 omdr./min.

I den nye Audi RS 7 Sportback er den mest innovative effektivitetsteknologi det system, der hedder cylinder on demand (COD). Når belastningen og omdrejningstallet er på et lavt eller middel niveau, frakobler systemet cylindrene 2, 3, 5 og 8 ved at afbryde deres ventiler via elektromekaniske aktorer – og 4.0 TFSI-motorer arbejder som en 4-cylindret motor, indtil føreren igen giver mere gas. I de aktive cylindre øges virkningsgraden, fordi driftspunkterne rykkes mod højere belastninger.

I Audi RS 7 Sportback er den standardmonterede 8-trins tiptronic afstemt specielt efter bilens sportslige karakter. Føreren kan vælge mellem programmerne D og S eller selv skifte gear – med skiftekontakterne ved rattet eller med gearvælgeren i det særlige RS-design. Mens de laveste gear i tiptronic ligger sportsligt tæt, reducerer den overdrive-lignende lange udveksling i 8. gear bilens brændstofforbrug.

For at give Audi RS 7 Sportback det afgørende plus, når det gælder vejgreb og kørselssikkerhed i forhold til de tohjulstrukne konkurrenter, er det permanente firehjulstræk quattro standard.

Med luftaffjedringen, som harmonerer perfekt med sportcoupéens dynamiske karakter, har den nye Audi RS 7 Sportback en sportslig, men stadig komfortabel afstemning. RS 7′s adaptive air suspension sænker karrosseriet med 20 mm. Den adaptive støddæmpning, som er endnu en feature ved systemet, fungerer afhængigt af vejens tilstand, førerens kørestil og indstillingen af køredynamiksystemet Audi drive select, hvori føreren kan skifte mellem flere indstillinger, der har indflydelse på funktionen af en række vigtige komponenter.

Karrosseriet på Audi RS 7 Sportback består af ca. 20 % aluminium og omfatter mange dele af højstyrke- og ultrahøjstyrkestål. Deres store stivhed udgør grundlaget for de præcise køreegenskaber, den fremragende forarbejdningskvalitet og den udprægede ro i bilens kabine, hvor der ikke findes forstyrrende støj.

RS-sportssæder med markante sidestykker, integrerede hovedstøtter og RS 7-logoer er standard. Indtrækkene er i en sort Alcantara-/læderkombination, og sædernes midterstykker er forsynet med syninger i sekskantet look. Bagagerummet rummer fra 535 til 1.390 l.

Det omfattende standardudstyr i den nye Audi RS 7 Sportback omfatter ud over de allerede nævnte features også blandt andet xenon plus-forlygter, dæktrykskontrolsystem, parkeringshjælp plus, 3-zoners klimaanlæg, fartpilot og Audi soundsystem. Det eksklusive ekstraudstyr omfatter blandt andet head-up-display, komfortpakke, dynamikpakke og dynamikpakke plus.

Bluetooth-biltelefon online er det perfekte supplement til det standardmonterede MMI Navigation plus. Dens UMTS-modul gør det muligt at se de skræddersyede services fra Audi connect på bilens skærm, og et WLAN-hotspot opkobler passagerernes mobile apparater. Udbudet af audiosystemer fuldendes med spydspidsen Advanced Sound System fra Bang & Olufsen.

Også når det gælder førerassistentsystemer, er Audi RS 7 Sportback i førerposition. Et af dem er adaptive cruise control med Stop&Go-funktion inklusive Audi pre sense front – systemet holder den kraftfulde coupé i den rette afstand bag den forankørende.

For at holde Audi RS 7 Sportback på rette kurs får føreren hjælp fra Audi active lane assist. Parkeringsassistenten overtager styringen i forbindelse med parkering. Natsynsassistenten med markering af registrerede fodgængere gør kørsel i mørke mere afslappet. Audi side assist og visningen af hastighedsbegrænsninger fuldender programmet.

Audi RS 7 Sportback forventes på det danske marked i oktober 2013.

Lukket for kommentarer

Indlæg navigation