Danmarkspremiere på ny Suzuki Swift

ny Suzuki Swift

Nu introduceres en helt ny Suzuki Swift-generation med smidigere motor og bedre benzinøkonomi. Tilmed har modellen fem-stjernet sikkerhed, bedre plads og et mere eksklusivt design

Efter fem år med solide salgstal er den første generation af Suzuki Swift klar til at blive afløst. Det sker den 9. og 10. oktober, hvor en helt ny Swift ruller frem til start. Blandt de mange forbedringer er øget sikkerhed med 5 EuroNcap-stjerner, 7 airbags, skarpere køreegenskaber og en nyudviklet benzinmotor med lavt benzinforbrug. Også priserne er skarpere og begynder nu ved 127.990 kr.

Den nye Suzuki Swift skal løfte arven efter en forgænger, der siden 2005 har været en væsentlig årsag til, at Suzuki har øget sit bilsalg i Europa. I alt er der produceret mere end 1,8 millioner Swift’er af første generation, og i Danmark indtager modellen en position som en af klassens mest populære, sjove og unikke biler. Det bekræftes af salgstallene i perioden fra 2005 til 2010, hvor Swift er blandt de tre bedst sælgende biler i klassen.
En anden indikator for bilens popularitet er en voksende fanskare i en af landets største bilklubber ”Swift Club Denmark”, som nu har over 3000 tilmeldte brugere på hjemmesiden og 500 aktive klubmedlemmer.

Ny og raffineret motor
Den nye Swift har verdenspremiere på biludstillingen i Paris i begyndelsen af oktober. Men allerede i weekenden den 9. og 10. oktober kan den både ses og prøvekøres hos de danske Suzukiforhandlere over hele landet.
Her bliver der lejlighed til at afprøve den helt nye og mere raffinerede 1,2-liters benzinmotor. Den yder 94 hestekræfter og sikrer en økonomi på hele 20 km/l ifølge EU-normen. Denne kombination af høj motorkraft og lavt benzinforbrug er unikt i klassen og udløser en ejerafgift på kun 260 kr. halvårligt.
Samtidig er CO2-udslippet så lavt som 116 gram/km, og endnu lavere bliver det i modellen med Stop/Start-system, hvor udslippet reduceres til 113 gram/km.
I udviklingen af motoren har der været fokus på at gøre den omdrejningsvillig og letløbende. Samtidig er den udstyret med variabel åbning af ventilerne (VVT) på såvel indsugnings- som udstødningssiden. Det skaber en stor luftgennemstrømning og dermed en smidighed, som giver føreren to valgmuligheder. Ønskes der økonomisk kørsel, trædes der blødt på speederen, og hvis der ønskes sportslig kørsel, er der masser af kraftoverskud, når der gives gas. Benzinmotoren suppleres i øvrigt næste år med en 1,3-liters dieselmotor, der yder 75 hk.

5-stjernet sikkerhed
Den nye Swift er blevet crash-testet af EuroNcap, hvor den scorede de maksimale 5 stjerner. I de forskellige kollisions-tests for voksenbeskyttelse scorede den hele 34 point ud af 36 mulige, hvilket er den højeste score i klassen.
Med i det flotte resultat hører en test af nakkestøtternes evne til at beskytte mod piskesmældsskader, og her opnåede Swift 3,1 point ud af 4 mulige, hvilket også her bringer den op i det ”grønne” felt. For sin evne til at yde beskyttelse til børn scorede Swift ligeledes højt med 40 point ud af 49 mulige, og i fodgængertesten placerer den sig lidt bedre end gennemsnittet med 22 point ud af 35 mulige.

Veludstyret indgangsmodel
Det nye Swiftprogram starter på GA-niveau, hvor udstyret omfatter el-ruder foran, økometer, 15-tommers hjul, pollenfilter, Isofix-beslag og højdejusterbart rat.
Dertil kommer den omfattende liste af sikkerhedsudstyr, som er ens i alle Swift-varianter. Det omfatter 7 airbags, hvoraf den ene beskytter førerens knæ. Dertil kommer f.eks. antiudskridningssystemet ESP, hjulspindskontrol, whip-lash-nakkestøtter, pedalsikkerhedssystem og mulighed for at afbryde passager-airbag’en.
På næste niveau, GL, kommer der bl.a. også  CD-radio med ratbetjening, USB-indgang, 6 højtalere, fjernbetjent centrallås, el-spejle med varme, sædevarme i forstolene, omdrejningstæller, læderrat, højdejusterbart førersæde og splitbagsæde.
I den særlige GL Aircon-version toppes op med en pakke bestående af aircondition og et Stop/Start-system, hvor motoren automatisk slukker, når bilens standses og sættes i frigear. Så snart der kobles ud, starter motoren igen.

Også skarpe priser
Udstyrstrinnene omfatter GA, GL og GL Aircon med Stop/Start-system, og alle har den nye 1,2-liters benzinmotor med 94 hk og fuld sikkerhedspakke.
Indgangsmodellen er en tre-dørs Swift GA, der introduceres til 127.990 kr., hvilket er et par tusinde billigere end den billigste version af den nuværende model.�
De bedst sælgende udgaver forventes at blive GL-versionerne, der koster 139.990 med 3 døre og 146.990 kr. med 5 døre – og for en merpris på kun 8.000 kr. er aircondition og Stop/Start-system med på udstyrslisten.
Med indgangsprisen på 127.990 kr. placerer Swift sig som modellen med den suverænt kraftigste motor blandt de øvrige indgangsmodeller i klassen, og det endda uden at den bliver overgået af nogen i benzinøkonomi. I forhold til klassekammerater med lignende motorkraft og udstyr placerer 5-dørs udgaven af Swift GL sig både som den billigste og som bilen med den bedste benzinøkonomi.

Mere komfort
Støjniveauet i kabinen er sænket gennem en række forbedringer. Udformningen af sidespejlene er ændret, så der overføres mindre vindstøj, og dækkene er af en type, som giver mindre rullestøj. Desuden er der specielle gummilister i døråbningerne og ekstra lydisolering mellem karrosseri, motorrum og kabine.
Det mere vridningsstabile karrosseri er i øvrigt ikke kun et plus for køreegenskaberne, men også for komforten, fordi en stiv konstruktion overfører mindre støj til kabinen.
Med til komforten hører også siddestillingen, som er forbedret med nye og mere velstøttende sæder samt et førersæde, der kan sænkes yderligere 20 mm og hæves 6 mm mere end i forgængeren.
På bagsædet kan den øgede komfort også mærkes. Forstolene har nemlig fået en anden udformning, hvilket har skabt 20 mm mere benplads og 28 mm mere plads til fødderne.

Sjovere i svingene
Den nye Swift har lige som sin forgænger en kompakt udformning af hensyn til vægt, køredynamik og CO2-udslip. Bilens længde er dog øget med 9 cm og akselafstanden med 5 cm, ligesom sporvidden også er øget en smule.
Trods de lidt større dimensioner vejer den ny Swift mindre end forgængeren, fordi der er brugt mere højstyrkestål i karrosseriet. Det har samtidig øget vridningsstabiliteten og sænket tyngdepunktet til gavn for køreegenskaberne.
En lang række andre forbedringer er med til at gøre den ny Swift endnu sjovere at køre. En ny bagaksel giver højere komfort, og et forbedret styretøj sikrer en mere direkte styring.
Såvel gearskifte som kobling er blevet behageligere at betjene, og kraftigere bremser er med til at øge kontrollen og sikkerheden.

Mere elegance og dynamik
Med generationsskiftet har Swiftmodellen også gennemgået en række designmæssige ændringer. I det ydre er der tilført endnu mere elegance og dynamik, men samtidig er det umiskendelige og sporty Swift-præg bevaret. Den nye grill, frontspoiler og de større forlygter skærper frontens dynamiske fremtoning, mens de mere stilige baglygter og den mere markante bagklap giver Swift’en en mere elegant afslutning. Rudernes udformning er et af modellens tydeligste design-kendemærker, og her er der gået nænsomt til værks med en lidt kraftigere C-stolpe og en justering af dørenes indskæring i taget.
Kabinen er gennemgribende forvandlet med nye sæder, ny indretning, nyt instrumentbord og nye materialer. Her får de mørke farver modspil af skarpe detaljer i sølv, og et infodisplay viser f.eks. brændstofforbruget, rækkevidden på nuværende tankindhold og den udvendige temperatur. Desuden er der blevet plads til en ny og praktisk opbevaringsboks oven på instrumentbordet samt en nyttig lille hylde over handskerummet.
Den nye Swift udgør dermed en omfattende og attraktiv pakke, der mere end nogensinde taler til kunder, som lægger vægt på unikt design, dynamiske køregenskaber og en kraftfuld motor med en suveræn benzinøkonomi.

Lukket for kommentarer

Indlæg navigation