Den helt nye Volvo S60 – skabt til bevægelse

Ny Volvo S60

 

Det nye skud på Volvo-stammen har verdenspremiere på biludstillingen i Geneve

2. marts. Den indtager scenen i en af bilverdenens mest krævende klasser udstyret med en appeal, der ikke tidligere er set i Volvo-forretningerne.

Den nye S60 er skabt til bevægelse – både fysisk og følelsesmæssigt, og det er uden tvivl den mest dynamiske Volvo-model nogensinde.

 

“Det sportslige design stiller entusiastiske køreegenskaber i udsigt, og jeg tør godt love, at det lever den nye S60 op til. Dens køreegenskaber slår alle tidligere Volvo’ers, og dens innovative, nye teknologier hjælper dig med både at blive en bedre og en mere sikker bilist,” siger adm. direktør og koncernchef for Volvo Cars Stephen Odell.

Med den nye S60 forstærker Volvo sin position i en af bilverdenens mest krævende klasser.  “Konkurrencen er benhård, og kunderne ved præcis, hvad de vil have. Det skal være emotionel udstråling, sportsligt design og dynamiske køreegenskaber. Succes i det segment gør meget for et mærkes image, og vi er overbeviste om, at den nye S60 bliver en sværvægter i klassen,” fortsætter Odell.

Coupé med overraskende bagdøre

“S60 er skabt til bevægelse. Hver eneste designdetalje er der for at bevæge dig, både fysisk og følelsesmæssigt. Fra siden minder den så meget om en coupé, at bagdørene må siges at være en behagelig sidegevinst, når man studerer bilen tættere på,” forklarer Volvo Cars’ designdirektør Peter Horbury.

Den mest dynamiske Volvo nogensinde

Også den dedikerede bilelsker vil kunne se, at den nye S60 er noget for sig selv. Uden tvivl er det den mest dynamiske bilmodel, Volvo nogensinde har præsenteret.

Kunderne kan vælge mellem to chassis’er. I Europa er det netop udviklede Dynamic standard med mulighed for at tilkøbe sportschassis’et.

Ikke en detalje er overset

Under udviklingsprocessen fandt teamet helhedsløsninger med ændringer og forbedringer på stort set hver eneste detalje, som har indflydelse på bilens køreegenskaber. Det indbefatter forbedrede styreegenskaber, stivere fjedre og bøsninger samt mere støddæmpning end i nogen tidligere Volvo.

Firehjulstræk er standard i T6-versionen.

Alle varianter af den nye S60 kan vælges med det avancerede, selvjusterende FOUR-C chassis.

Første sedan med Advanced Stability Control

S60 er den første sedanmodel på markedet med Advanced Stability Control. Hvis bilen viser tendens til at skride ud, opdages det på et meget tidligt tidspunkt af en ny sensor, der registrerer krængningsvinklen. Advanced Stability Control er en fordel, når man kører sportsligt, hvor betragtelige sidekræfter er på spil.

Corner Traction Control - kom godt rundt

Corner Traction Control er et nyt system, der gør, at bilen ved hjælp af momentfordeling kommer mere smidigt rundt i kurver.

Eksklusiv interiørkvalitet

I den nye S60 når Volvo nye højder, hvad angår eksklusiv interiørkvalitet. Det skandinaviske design, der kendetegner Volvo, forbindes med rationelle begreber som funktion, enkelhed og klarhed, og det har designteamet suppleret med et strejf af spænding og kontrast.

High-tech Volvo – med mulighed for Pedestrian Detection

Pedestrian Detection with Full Auto Brake, som kan tilkøbes som ekstraudstyr, er en banebrydende teknologisk løsning, der forhindrer påkørsel af fodgængere ved hastigheder op til 35 km/timen, hvis føreren ikke reagerer i tide. Ved højere hastigheder gælder det om at sænke bilens hastighed så meget som muligt inden påkørslen. Lavere hastighed i påkørselsøjeblikket betyder, at risikoen for alvorlige personskader mindskes væsentligt. Hvis hastigheden f.eks. falder fra 50 km/timen til 25 km/timen, forventes det, at Pedestrian Detection with Full Auto Brake mindsker risikoen for livsfarlige kvæstelser med 20 procent og i nogle tilfælde helt op til 85 procent.

City Safety standard

Den nye Volvo S60 har City Safety som standardudstyr. Systemet bremser bilen automatisk, hvis føreren ikke reagerer i tide, når en forankørende bil sætter farten ned eller stopper. Systemet træder også til, hvis føreren kører for hurtigt hen imod et stationært objekt. Teknikken kan mindske konsekvensen af eller helt forhindre, at man påkører en anden bil bagfra ved lave hastigheder op til 30 km/timen.

 

Motorprogram

I løbet af det første produktionsår kommer den nye S60 på markedet med en række diesel- og benzinmotorer, hvor programmet strækker sig fra en økonomisk 115 hk DRIVe udgave til en livlig, højtydende turbo på 304 hk.

Motorer fra starten af produktionen

Benzinmotorer Slagvolumen Konfiguration Ydelse Drejningsmoment
T6 3,0 6-cylindret række 304 hk 440 Nm
2,0T 2,0 4-cylindret række 203 hk 300 Nm
Dieselmotorer Slagvolumen Konfiguration Ydelse Drejningsmoment
D5 2,4 5-cylindret række 205 hk 420 Nm
D3 2,0 5-cylindret række 163 hk 400 Nm

Motorer der kommer til i løbet af første produktioinsår

Benzinmotorer Slagvolumen Konfiguration Ydelse Drejningsmoment
T5 2,0 4-cylindret række 240 hk 320 Nm
T4 1,6 4-cylindret række 180 hk 240 Nm
T3 1,6 4-cylindret række 150 hk 240 Nm
Dieselmotorer Slagvolumen Konfiguration Ydelse Drejningsmoment
DRIVe 1,6 4-cylindret række 115 hk 270 Nm

Nyt infotainment system – og lyd i verdensklasse

Den nye S60 er udstyret med et nyt infotainment system, hvor informationer fra audio-anlægget, navigationssystemet, mobiltelefonen og andre funktioner vises på et 5 eller 7″ farvesdisplay foroven i midterkonsollen. Skærmen er højt placeret, så det er let for føreren at holde blikket rettet mod vejen.

En af de første bilmodeller med MultEQ

Volvo’s mest avancerede lydanlæg, Premium Sound, har en digital, D-klasse, 5×130 W forstærker med kredsløb fra svenske Anaview, Dolby Digital i kombination med Dolby Pro Logic II Surround, det prisvindende MultEQ fra Audyssey Laboratories og 12 højttalere. Alt dette giver en lydoplevelse i absolut verdensklasse. Foruden Premium Sound kan man vælge mellem tre andre lydanlæg til den nye S60.

 

Årligt salgsmål: 90.000 biler

I starten er det årlige salgsmål for den nye S60 90.000 biler. Kunderne er spredt ualmindelig jævnt over hele verden. Europa (incl. Rusland), Nordamerika og resten af verden står hver for cirka en tredjedel af det samlede salg.

Den nye S60 bliver bygget på Volvo’s fabrik i Gent i Belgien. Leveringsstart i Danmark cirka uge 35.

Lukket for kommentarer

Indlæg navigation