Den nye Audi A6 Avant

Den nye Audi A6 Avant viderefører modelrækkens succeshistorie i 7. generation. blandt andet med dens letvægtskarrosseri og med en lang række andre innovationer. Allerede ved første blik ser den elegante, 4,93 m lange Audi A6 Avant meget adræt ud – dens proportioner er sportslige, og den lave taglinje forløber videre i fladt stående D-stolper. Som ekstraudstyr tilbyder Audi forlygter og baglygter med den både teknisk og optisk fascinerende LED-teknologi.

Den nye Audi A6 Avant sætter nye standarder med den lave vægt. Dens karrosseri består af ca. 20 % aluminiumskomponenter. I forhold til forgængeren er den samlede vægt blevet reduceret med op til 70 kg, fx har Audi A6 Avant 2.0 TDI en egenvægt på kun 1640 kg. Bagagerummet har en volumen på 565 l, og når bagsæderyglænene klappes frem vokser pladsen til 1680 l.

Audi tilbyder en lang række eksklusive features som ekstraudstyr. En af de mest avancerede features er bagklappen med automatisk åbning. Kombinationen af bagklap med elektrisk åbning og advanced key gør det muligt at åbne bagklappen automatisk ved hjælp af en bevægelse under den bageste stødfanger.

Audi introducerer den nye A6 Avant med seks forskellige motorer med direkte indsprøjtning – to benzinmotorer og fire TDI-motorer. Motorerne yder mellem 177 hk og 313 hk. Ud over den suveræne kraft imponerer motorerne med en banebrydende effektivitet – 2.0 TDI kører hele 20,0 km/l ved blandet kørsel. Alle motorerne gør brug af teknologierne fra effektivitets-modulsystemet fra Audi, og de er medvirkende til, at forbruget er blevet reduceret med op til 18 %. Afhængigt af motoren er den nye Audi A6 Avant udstyret med en 6-trins manuel gearkasse, med den sportslige 7-trins S tronic, med den trinløse multitronic eller med den komfortable 8-trins tiptronic. Ud over forhjulstræk fås det permanente firehjulstræk quattro i den nyeste udgave.

Som ekstraudstyr fordeler sportsdifferentialet kræfterne fleksibelt mellem baghjulene. Undervognen er også meget avanceret – her mødes sportslig dynamik og fremragende komfort.

Køredynamiksystemet Audi drive select er standard, og den nye elektromekaniske servostyring arbejder særdeles effektivt. På modeller med forhjulstræk gør stabilitetsprogrammet ESP med elektronisk tværspærring køreegenskaberne endnu mere præcise. Som ekstraudstyr kan man vælge luftaffjedringen adaptive air suspension og lidt senere den dynamiske styring. Interiøret i den nye A6 Avant er i et slankt, lyst design, med en kompromisløs forarbejdningskvalitet og med masser af udstyr.

Til det mest avancerede ekstraudstyr hører et head-up-display, adaptive light med glidende lyslængderegulering, forsæderne med sædeventilations- og massagefunktion og en lang række infotainment-udstyr. Helt i toppen finder man harddisk-navigationssystemet MMI Navigation plus med touchpad-betjening og Advanced Sound System fra Bang & Olufsen. Også når det gælder Audi connect – fuld opkobling til internettet – er den nye Audi A6 Avant i front. I samarbejde med Google stilles der særlige online-services til rådighed i bilen, deriblandt en søgning efter specielle destinationer via stemmestyring. Et WLAN-hotspot giver passagererne mulighed for frit at surfe og maile på køreturen. Audi trafikinformation online informerer føreren i realtime om, hvor meget trafik der er på den valgte rute.

Den nye Audi A6 Avant fås med alle mærkets assistent- og sikkerhedssystemer, og de gør kørslen endnu mere suveræn. Nogle af systemerne arbejder tæt sammen med MMI Navigation plus, så de kan give endnu flere fordele. Lidt senere introduceres en ny feature i Audi modelprogrammet: parkeringshjælp plus med omgivelseskamera. Fire små kameraer optager billeder af området umiddelbart omkring bilen. De bearbejdes af en hurtig software og kan ses i forskellige visninger på den store skærm i bilen.

Audi A6 Avant introduceres i Danmark til september. Merprisen vil være ca. 42.000 kr. i forhold til A6 Limousine.

Lukket for kommentarer

Indlæg navigation