Den nye Porsche 911 Carrera

Porsche 911 Carrera S

I en alder af 48 år er Porsche 911 Carrera modellen yngre end nogensinde: Den nye generation af sportsvognsikonet træder ind i rampelyset med sin flade, udstrakte silhuet, spændende konturer, præcist designede detaljer og et helt nyt design – men stadig umiskendeligt en 911 fra første øjekast. Tro mod 911 traditionen udstråles kraft og elegance i det særprægede Porsche designsprog med sine sener og muskler.
Den 100 millimeter længere akselafstand og lavere højde kombineret med op til 20-tommer hjul understøtter den atletiske fremtoning, samtidig med at kompakte udvendige dimensioner, som er typiske for sportsvogne, er bevaret. Set forfra henledes øjet til 911 varemærkets brede hvælvede vinger. De understreger den bredere foraksel, således at den nye Porsche 911 Carrera sidder endnu mere solidt på vejen. De nydesignede udvendige spejle er der gjort plads til på den øverste kant af døren og ikke som før i spejltrekanten. Ikke alene er dette aerodynamisk fordelagtigt, men det understreger også den nye designlinje og det visuelle indtryk af bredden.

Den helt nye letvægtskrop er konstrueret af en intelligent aluminium-stålkonstruktion. Den er ansvarlig for en betydelig del af vægtreduktionen på op til 45 kg. Kombineret med en betydelig større stivhed. Aerodynamisk optimering - herunder en bredere, trinløs udvidet hækspoiler – tillader, at den nye Porsche 911 Carreras downforce er forøget samtidig med, den stadig bevarer en god Cd værdi.

Som supplement til det moderne udvendige design har Porsches designere skabt et interiør, hvis arkitektur tager sit udgangspunkt i Porsche Carrera GT. Føreren er nu endnu tættere integreret med cockpittet takket være midterkonsollen, som stiger op til fronten med den højt monterede gearstang eller gearvælgeren placeret tæt ved rattet i typisk motorsport tradition. Klassiske Porsche-elementer er også at finde i interiøret som dem på ydersiden: Kombi-instrumentet med de fem runde instrumenter - en af ??dem en højtopløsnings-multifunktionsskærm, den centrale omdrejningstæller og tændingslåsen til venstre for rattet.

Standardsættende for sin klasse – som i generationer - hæver den nye Porsche 911 Carrera og Carrera S sin ydeevne og effektivitet endnu et hak. Alle versioner klarer sig med væsentligt mindre end ti liter brændstof pr 100 km. Brændstofforbrug og emissioner er op til 16 procent lavere sammenlignet med forgængeren. Dette opnås blandt andet ved hjælp af systemer og funktioner såsom auto start/stop, varmestyring, elektrisk rekuperering, verdens første syv-trins manuelle transmission og - i samarbejde med Porsche dobbeltkobling (PDK) - sailing, som det kaldes. Den nye elektromekaniske servostyring byder ikke kun på Porsches typiske præcision og feedback, men hjælper også med at øge effektiviteten og reducere brændstofforbruget.

For eksempel forbruger den nye Porsche 911 Carrera med sin nye 350 hk, 3,4-liters boxermotor og optional PDK blot 8,2 l/100 km. Baseret på New European Driving Cycle (NEDC) -1,6 l/100 km mindre end sin forgænger. Desuden er den på 194 g/km CO2 den første Porsche sportsvogn til at gøre det under 200 g/km-mærket. Også den nye Porsche 911 Carrera S med 3,8-liters boxermotor og nu 400 hk brændstofforbrug, når den er parret med optional PDK, er reduceret med 14 procent eller 1,5 l/100 km til 8,7 l/100 km på trods af 15 hk mere kraft. Det svarer til CO2-udslip på 205 g/km.

Samtidig er der performance forbedringer i begge modeller. Porsche 911 Carrera S med PDK formår at accelerere fra nul til 100 km/t på 4,3 sek. Hvis du trykker på Sport Plus-knappen i optional Sport Chrono pakken, nedskærer du yderligere til 4,1 sekunder. Porsche 911 Carrera med PDK behøver kun 4,6 sekunder (Sport Plus 4,4 sekunder) til at accelerere fra stående start til 100 km /t.

Den nye Porsche 911 tilbyder ikke blot en bedre langsgående dynamik, men også en topydelse på et hidtil uset niveau i form af tværgående dynamik. Udover den længere akselafstand er der større smidighed, præcision og kørestabilitet, som bl.a. bygger på den bredere frontsporvidde, den nye bagaksel og den nye elektromekaniske servostyring. Afhængigt af modellen er der forskellige standarder og ekstra aktive kontrolsystemer til rådighed, som yderligere forbedrer køredynamikken. Det er især tilfældet for Porsche Dynamic Chassis Control (PDCC) aktivt krængnings-stabilisatorsystem, som er til rådighed for første gang på Porsche 911 Carrera S. Systemet reducerer for eksempel sidevers hældning i svingene, da dækkene altid vil være i den optimale position i forhold til vejbanen og være i stand til at overføre større tværgående kræfter.  Den maksimale svinghastighed er øget og endnu hurtigere omgangstider er mulige på racerbanen.

Det har derfor været muligt i den nye model at udvide sortimentet af tilsyneladende modstridende egenskaber såsom performance og effektivitet, sportslighed og det dagligdags praktiske, der altid har præget Porsche 911. Det gør Porsche 911 Carrera til meget mere 911 end nogensinde før. Den nye Porsche 911 Carrera fejrer sin verdenspremiere ved 2011 IAA Frankfurt Motorshow og kan allerede bestilles fra den 1. september 2011 hos Danmarks to autoriserede Porsche Centre, Porsche Center Jylland og Porsche Center Sjælland. Porsche 911 Carrera koster fra kr. 1.859.834 inkl. moms og afgifter. Porsche 911 Carrera S koster fra kr. 2.178.057 inkl. moms og afgifter.

Lukket for kommentarer

Indlæg navigation