Den nye Volvo V60

Volvo V60
Den nye Volvo V60 er bilen til bilister, som har brug for stationcarens alsidighed, men foretrækker at køre i en sportssedan. Alt i en stilfuld, skandinavisk indpakning. Som med den nye Volvo S60 har designteamet gjort V60 mere synlig i trafikken ved at understrege dens vandrette linier, som visuelt forbinder bilen direkte med vejbanen. V60′s silhuet er en visuel påmindelse om, at det ikke er en helt almindelig stationcar – det er en stationcar med en snert af coupé.

Køreoplevelsen i V60 er dynamisk med samme knivskarpe egenskaber som hos sedansøsteren og med samme chassisvalg – Dynamic (standard), Touring, Four-C (Continuously Controlled Chassis Concept) og Lower Sport Chassis, som tidligere kun har kunnet fås i R-Design udgaven.

“Vi er virkelig stolte over det standardmonterede Dynamic-chassis. Det giver en mere aktiv, kontrolleret køreoplevelse, og vi mener selv, at det er et af klassens bedste,” siger Patrik Widerstrand.

En del af hjertet i V60′s alsidighed er sæderne. Bagsædet kan nedfældes i tre dele (40/20/40), så bagagerummets 430 liter kan suppleres hurtigt og let. Forældre er glade for de integrerede, totrins barnepuder til børn. I en simpel bevægelse popper sæderne op og giver børn fra tre år og opefter en komfortabel og sikker køretur.

Den nye Volvo V60 Plug-in Hybrid
Efter den succesfulde introduktion i en højtspecificeret “Pure Limited” udgave, kan Volvo V60 Plug-in Hybrid nu fås med et bredt program af farver og specifikationer, bl.a. de fleste af de design- og teknologiske opgraderinger, der er blevet standard V60 til del. Samtidig bevarer Plug-in Hybrid varianten sine unikke 48 g/km CO2 udledning, der er bedst i klassen.

“Vi har givet bilen et mere dynamisk udseende, der afspejler dens personlighed. Og når man interagerer med bilen, sker det på en mere intuitiv måde, der tillige kan tilpasses kundernes ønsker,” forklarer Patrik Widerstrand.

Bagklappen på verdens første diesel plug-in hybrid er forsynet med D6 AWD emblemet, der giver et vink om, den ydelse, der skjuler sig under overfladen. Forhjulene drives af en femcylindret, 2,4 liter turbodiesel, der yder 215 hk med max. drejningsmoment på 440 Nm. Alt befordret gennem en sekstrins automatgearkasse.

Bagakslen drives af en elektrisk motor på 70 hk med 200 Nm drejningsmoment. Elmotoren får sine kræfter fra en 11,2 kWt litium-ion batteripakke, der er placeret under gulvet i bagagerummet.

Føreren vælger den driftsform, han/hun foretrækker via tre kontakter, som giver bilen tre helt forskellige temperamenter: Pure, Hybrid eller Power.

  •  I Pure drives bilen udelukkende af elmotoren så længe som muligt. Rækkevidden er op til 50 km.
  • Hybrid er standardindstillingen, når bilen startes. Dieselmotoren og elmotoren samarbejder om at opnå CO2 udledninger (NEDC, blandet kørsel) på 48 g/km (55,6 km/literen).
  •   I Power er teknologien optimeret til at give bilen så mange kræfter som muligt. Dieselmotoren og den elektriske motor yder tilsammen i alt 215 + 70 hk med et max. drejningsmoment på over 600 Nm. Bilen accelererer fra 0 til 100 km/timen på 6,1 sekunder.

Lukket for kommentarer

Indlæg navigation