Ferrari F12 Berlinetta er en bil uden sidestykke

Ferrari F12 berlinetta er som sin forgænger udstyret med en V12-motor, men der er tale om en helt ny konstruktion, for at gøre bilen mere ekstrem end sin forgænger 599 GTB Fiorano. Motoren er helt ny og yder 740hk samt er langt mere effektiv end tidligere. Af de 690 Nm drejningsmoment er 80 % til stede ved blot 2.500 omdr/min. Motoren fortsætter dog op til 8.700 omdr/min. Akselafstanden er forkortet, og motoren samt hele bilens interiør er sænket i forhold til på forgængeren. Baghjulsophænget og den nye gearkasse-differentiale-enhed, gør tilsammen hele bagenden mere kompakt, ligesom bilens tyngdepunkt er sænket signifikant. Karosseriet sætter nye standarder for aerodynamisk effektivitet.

Ferrari F12berlinetta er konstrueret i aluminium. Nærmere bestemt 12 forskellige typer af aluminiumslegeringer, således at man bruger den type af aluminium, som har de mest optimale egenskaber, i forhold til hvor på bilen det enkelte komponent sidder.

Aerodynamikken i centrum
Ved hjælp af en teknologi kaldet Computational Fluid Dynamics (CFD) har Ferrari gjort F12berlinetta aerodynamisk effektiv i ekstrem grad. Bilen har 76 % mere downforce end forgængeren, men luftmodstanden er reduceret til CW 0,299, som er ekstremt lavt for en bil af denne type.

På F12berlinetta anvender Ferrari en ny løsning kaldet Aero Bridge. Sammen men den særligt designede kølerhjelm ledes luft via disse to Aero Bridges ned langs siden af bilen. Luften interagerer med luft fra bilens skærmkasser i en proces, som reducerer luftmodstanden.
En anden aerodynamisk innovation er Ferraris nye Active Brake Cooling. Et aktivt system, som sikrer at kanalerne til luftkøling af bilens bremser kun åbner, når der er behov for det. Således reduceres luftmodstanden.

Seneste generation af undervogn og bremser
Ferrari var først i verden med carbonkeramiske (CCM) bremser på en gadebil. F12berlinetta er udstyret med seneste generation – CCM3 – som sikrer bedre bremsevne, mindre fading kombineret med ekstrem lang levetid. De aktive, elektromagnetiske støddæmpere, som Ferrari har benyttet siden 2006, findes i fjerde generation på F12berlinetta. Der er fuld integration mellem det elektroniske differentiale E-Diff, det intelligente stabilitet -og traction control system F1-Trac samt det “forudsigende” High-Performance ABS-system.

Resultatet af 6 års udvikling og den nye teknologi er en bil, som accelererer fra 0 – 100 km/t på 3,1 sek og fra 0 – 200 på 8,5 sek. Bremselængden er reduceret i forhold til på 599 GTB Fiorano, og F12berlinetta har et ekstremt direkte styretøj. Dette betyder altsammen, at den nye bil kan klare en omgang på Pista di Fiorano på 1.23 min – 3 sekunder hurtigere end en Ferrari Enzo.

Interiøret i F12berlinetta er en blanding af højteknologi og elegance, som man forventer det i en V12-Ferrari. Human Machine Interface – den ekstremt fører-fokuserede indretning af kabinen, som blev introduceret på 458 Italia, er taget et skridt videre på F12berlinetta. Pininfarinas elegance og Poltrona Fraus sublime læderkvalitet er naturligvis stadig en del af interiøret, som i øvrigt byder på mere bagageplads end i 599 GTB Fiorano.

Ferrari F12berlinetta leveres med 3 års totalgaranti samt 7 års gratis service inkluderet. Ferrari F12berlinetta kommer til Danmark til efteråret 2012

Lukket for kommentarer

Indlæg navigation