LetsGo leverer 14 borgerbiler til Hedensted kommune

Katarina Johnson-Thompson Nissan Micra

14 såkaldte borgerbiler ruller nu ud i Hedensted Kommune. De er de første af sin slags i Danmark, og bilerne skal deles af byens borgere og kommunens medarbejdere for at afhjælpe problemerne med den kollektive trafik i landkommunen. Konceptet har et stort potentiale, vurderer trafikforsker.

Et nyt transportkoncept ser dagens lys i Hedensted Kommune. I oktober rullede de første såkaldte borgerbiler ud i byen. Borgerbilerne skal deles af kommunens medarbejdere og byens borgere, som dermed får et fleksibelt supplement til den kollektive transport.

Borgerbilerne skal være med til at forbedre mobiliteten i landkommunen Hedensted, som har svært ved at betjene alle områder i kommunen med busser. Borgerne får mulighed for at booke bilerne på nettet i de timer, hvor kommunen ikke bruger dem til arbejdskørsel – og ideen er, at bilerne kan bruges til eksempelvis indkøbsture, familiebesøg eller kørsel med sportsholdet.

Borgerbilerne er en fleksibel og fremtidssikret løsning, som jeg er overbevist om, at borgerne vil tage til sig, fordi det er en individuel løsning, hvor man ikke er afhængig af eksempelvis bussernes køreplaner. Med borgerbilerne kombinerer vi kommunalt og lokalt engagement, hvilket er helt centralt i kommunernes udvikling både på transportområdet og på andre områder, siger borgmester i Hedensted Kommune, Kirsten Terkilsen.

Borgerbiler kan udbredes til andre kommuner
Trafikforsker fra RUC, Per Homann Jespersen, ser frem til at følge projektet i Hedensted. Ideen med at kombinere den kommunale bilflåde med delebiler har et stort potentiale for at blive udbredt til andre kommuner:

På den her måde får kommunen udnyttet deres biler noget mere, og borgerne får et tilbud om en højere mobilitet, som de ellers ikke ville have haft. Det er en win-win situation for begge parter. Det kan dog ikke erstatte den sociale del af den kollektive trafik, og ordningen forudsætter, at man har kørekort. Men det kan gøre tilbuddet betydeligt bedre for mange borgere, og det ser jeg store muligheder i, siger Per Homann Jespersen og tilføjer, at han håber kommunen vil evaluere projektet, så andre kommuner kan få glæde af dens erfaringer.

De 14 borgerbiler administreres af non-profit virksomheden LetsGo, som arbejder for at udbrede delebilordningen i Danmark. Direktør Bjarke Fonnesbech er spændt på at følge borgerbilsprojektet.

Borgerbilskonceptet har nogle indlysende fordele. Det, at Hedensted nu går i front med borgerbilerne, kan forhåbentlig være med til at inspirere andre kommuner til at udnytte de resurser, som de allerede råder over, bedre. Det rykker ved opfattelsen af, hvordan man kan indrette den kollektive trafik, siger han.

Fakta om borgerbiler og LetsGo

Hvordan fungerer borgerbiler?

  • Det er delebilordningen LetsGo, som udbyder og servicerer de 14 borgerbiler. Bilerne blev taget i brug d. 12. oktober.
  • Bilerne placeres ved kommunale bygninger og institutioner i hele kommunen.
  • For at bruge borgerbilerne skal borgerne tilmeldes og betale et mindre gebyr samt kontingent til LetsGo, som administrerer bilerne.
  • Der vil være en permanent reservation på bilerne i det tidsrum, hvor bilerne bruges af kommunens medarbejdere. Uden for dette tidsrum kan bilerne bruges af alle.

Lukket for kommentarer

Indlæg navigation