Mazda MX-5 Superlight

Mazda MX-5 superlight
Bilen og bilismen er under forandring i verden. Energieffektivitet, miljøhensyn og kompromisløs sikkerhed styrer i dag bilindustriens udvikling sammen med præstationer og køreglæde. I sine anstrengelser for at give ren og ægte køreglæde og samtidig tage ansvar for miljøet, har Mazda blandt andet arbejdet intensivt med at reducere vægten ved udviklingen af nye biler. Det har altid været målet, når det gælder Mazda MX-5 og har også givet inspiration til Mazdas seneste showbil.

Mazda MX-5 fylder 20 år. Det er i sig selv grund nok til at skabe en fuldt køreklar showbil, Mazda MX-5 Superlight. Der er ingen planer om serieproduktion, men bilen viser alligevel, hvordan personlige og køreglade biler kan forsvares i fremtiden ved at anvende færre af jordens ressourcer.

Mazdas europæiske udviklingscenter i Oberursel, lige uden for Frankfurt, har skabt en showbil, der viser selve kernen i det, Mazda kalder køreglæde. Mazda MX-5 Superlight er en rendyrket og kompromisløs, topersoners sportsvogn baseret på sportsvognsikonet Mazda MX-5, der i år kan fejre sit 20 års jubilæum.
“At videreudvikle MX-5, der gennem 20 år er blevet forfinet til perfektion, til et endnu højere niveau, var den virkelige udfordring for designteamet”, siger projektleder Hasip Girgin.

Vejer under tusind kg

Resultatet er en ægte, meget let roadster. Bilen byder på ren og uforfalsket køreglæde, men stadig med al moderne sikkerhedsteknologi. På grund af den lave vægt under 1.000 kg er både køreegenskaberne og brændstoføkonomien endnu bedre.
“Jeg har længe drømt om at bygge en Mazda MX-5 med et virkeligt radikalt design”, siger Peter Birtwhistle, chefdesigner, Mazda Motor Europe. “Nu hvor vægtreduktion er blevet en vigtig del af vores bilers udvikling, er tiden moden. Med Mazda MX-5 Superlight viser vi, hvor lette dagens biler kan blive. Den nye showbil vejer bare 995 kg.

En af de vigtigste målsætninger under udviklingen af Mazda MX-5 har hele tiden været at skabe et helt specielt forhold mellem føreren, passageren, bilens køreegenskaber og oplevelsen af at køre i en åben roadster. Målet med showbilen MX-5 Superlight var at gøre dette forhold endnu mere intenst.”
Ved at fjerne forruden og kalechen forstærkes følelsen af at køre åben roadster betragteligt. Og relationen mellem føreren teknikken er unægtelig forstærket til noget, som ellers næsten kun findes i cockpittet på en rigtig racerbil.
Mazda MX-5 Superlight har nykonstruerede styrtbøjler, som både forstærker det sportslige udseende men som også bidrager til øget sikkerhed og en forbedret aerodynamik. Styrtbøjlerne forhindrer desuden en vis turbulens.

Intet unødvendigt udstyr

Alt udstyr, som ikke er absolut nødvendigt, er fjernet. Eftersom MX-5 Superlight ikke har nogen forruden, er det heller ikke nødvendigt med vinduesviskere. Det samme gælder udvendige dørhåndtag og sideruder. Et enkelt bakspejl i aluminium med vidvinkelglas er nok. Det er placeret øverst på instrumentbordet, som egentlig er en forlængelse af motorhjelmen, der igen er fremstillet i et let kulfibermateriale.
De rene linjer udvendigt genfinder man i interiøret. Også her har vægtreduktion været et vigtigt mål. Sportssæderne er fremstillet i ultralet kulfiber, de er justerbare i længden og beklædt med samme sadelfarvede læder som armlænene, rattet, gearstangen og håndbremsen.

I instrumentbordet, som er fremstillet af et meget stærkt glasfibermateriale, findes samme instrumenter som i den normale Mazda MX-5. Men præcis som i ægte racerbiler har Mazda MX-5 Superlight en startknap midt på instrumentbordet samt to sikkerhedsafbrydere til brændstoftilførslen og det elektriske system.
Mazda MX-5 Superlight har ikke noget ventilationsanlæg og ingen beklædning i kabinen. Lydisolering er ikke noget for den sande sportsvognsentusiast.

Under motorhjelmen på Mazda MX-5 Superlight version ligger Mazdas firecylindrede 1.8-liters motor med 126 hk sammen med en 5-trins manuel gearkasse, præcis som i den normale produktionsmodel. Men for at få en mere sportslig lyd er der monteret et luftindtag i poleret aluminium samt et sportsudstødningssystem fra Mazdaspeed.
Mazda MX-5 Superlight version har også fået en mere sportslig undervogn. Bremsesystemet er kraftigere, hvilket indebærer, at sporvidden er øget med 50 mm. Ved hjælp af fjedre fra Bilstein og krængningsstabilisatorer fra Eibach er frihøjden reduceret til bare 106 mm.

Lukket for kommentarer

Indlæg navigation