Nissan GT-R Nismo er nu præsenteret

Nissan GT-R Nismo 2014

Rekorder står for fald, og drømme går i opfyldelse med introduktionen af Nissan GT-R Nismo. Den racerløbsorienterede model har superbilsdynamik, som er finjusteret fra fabrikken og omfatter en revolutionerende optimeret aerodynamik og ultrapræcise køreegenskaber. Nissan GT-R har allerede etableret sig som en af de mest højtydende superbiler overhovedet, og nu har Nissan trukket på årtiers erfaringer fra racerbanerne, der er indsamlet af Nismo, hvor mærkets motorsportsspecialister hører til, og det har ført til udviklingen af den ultimative Nissan GT-R.

Nissan GT-R Nismo har en eksklusiv styling, der udtrykker racersportens langtidsholdbare filosofi: Form følger funktion. Bilen har mange teknologier med inspiration fra motorsporten, der forbedrer dens præstationer ved hjælp af optimeringer af aerodynamikken, undervognen og drivlinjen, der tilsammen udgør en velafbalanceret maskine, som både føler sig hjemme på vejen og på racerbanen.

Nissan GT-R Nismo vil kunne købes i Japan i slutningen af februar 2014, og den vil være tilgængelig i Europa senere i 2014.

Nissans CEO Carlos Ghosn siger, at denne bil er den hurtigste Nissan GT-R nogensinde. “Med en omgangstid på 7:08,679 kan vi med overbevisning sige, at Nissan GT-R Nismo* har rekordtiden for produktionsmodeller på Nürburgring Nordschleife, hvilket er den ultimative standard for høje præstationer”.

Nissan GT-R Nismo i korte træk – Flagskibet i Nismo-modelprogrammet

Mekanik

I Nissan GT-R Nismo gøres der brug af innovation, kompromisløs ingeniørkunst og teknologier med inspiration fra motorsporten til at opnå helt nye standarder for ydelse, fart og køreegenskaber.

Motor
Under motorhjelmen nyder den 3,8-liters V6 VR38DETT-motor godt af den know-how, som Nismo har opnået med deltagelse i begivenheder som det verdensberømte 24-timers-løb på Nürburgring. Motorens effekt er øget til nu 600 hk (441 kW) med et drejningsmoment på 652 Nm.

Nye turboladere med stor gennemstrømning og diameter, som også anvendes i GT3-racerbiler, giver bedre lufttilførsel, mens en optimeret, individuel tændingsregulering for hver cylinder samt en opgraderet brændstofpumpe forbedrer forbrændingen.

Undervogn
Undervognens opsætning er inspireret af undervognen på Nismo GT-R-racermodellen, og opsætningen er tilpasset til imponerende adræthed, vejgreb og ditto køreegenskaber, uden at det går ud over raffinementet.

Affjedringen og de specialfremstillede Bilstein DampTronic-støddæmpere i for- og baghjulsophæng er specielt konstrueret til at give fremragende vejgreb og progressiv respons når der køres til grænserne. Der kan vælges mellem tre indstillinger af undervognen: Comfort, Normal og R, som anvendes på racerbanen.

Eksklusive Nismo-dæk, der er udviklet af Dunlop, giver glimrende vejgreb og køreegenskaber. Foran: 255/40 ZRF20; bagpå 285/35 ZRF20.

Specialudviklede bærearme på forhjulsophænget med dobbelte wishbones øger caster-vinklen, så hjulenes position optimeres ved gennemkørsel af sving med stor G-påvirkning, og samtidig forbedres ligeudkørslen og stabiliteten i sving. Desuden anvendes store bolte med stor stivhed til at øge stivheden i området ved hjulnavets fastgørelse.
For at minimere karrosseribevægelserne i sving og ved retningsændringer er Nissan GT-R Nismo udstyret med en 17,3 mm hul krængningsstabilisator, som giver øget karrosseristivhed og reducerer vægten.

Karrosserikonstruktion
Øget karrosseristivhed opnås ved anvendelse af limning ud over punktsvejsning, og det giver præcis respons fra undervognen under ekstrem belastning – Nismos fabriksoptimering.

Udvendigt design – eksklusiv styling med forbedret aerodynamik
Ved anvendelse af de nyeste Computational Fluid Dynamic simulationsteknikker til analyse af luftstrømmen har Nismo udviklet en aero-pakke, som forbedrer vejbeliggenheden, minimerer den negative luftmodstand og giver bilen en frygtindgydende og muskuløs udstråling.

Tilsammen øger den forreste kofanger, motorafdækningen og hækspoileren af kulfiber bilens downforce med en sænkning af tyngdepunktet og ekstra 100 kg (ved 300 km/h) i forhold til den nyligt opdaterede GT-R modelår 2014. Bilens aerodynamiske egenskaber er fintunet til at sikre, at denne downforce fordeles ligeligt mellem fronten og bagenden ved alle hastigheder, så køreegenskaberne bliver progressive. En ekstra bred kofanger foran og en forlænget, men alligevel konisk udformet kofanger bagpå er designet til at holde cW-værdien nede på 0,26 – det samme som 2014-udgaven af Nissan GT-R.

Nissan GT-R Nismo vil være tilgængelig i fem karrosserifarver: Brilliant White Pearl, Meteor Flake Pearl Black, Ultimate Metallic Silver og Vibrant Red. Og, som noget unikt for GT-R Nismo-modellen understreges bilens muskuløse ydre, hvis man vælger farven Dark Matte Grey.

GT-R Nismos sorte, 6-egede fælge er inspireret af Nissans legendariske racerbil GT500.

Interiør
Cockpittet i Nissan GT-R Nismo indgyder selvsikkerhed til føreren både takket være det fremragende håndværk og den optimerede førerposition.

Ergonomisk udformede og indstillelige RECARO-sæder med kulfiberryglæn (Europa/Japan) giver komfortabel, men fast støtte til føreren og forsædepassageren.

Nismo-racerkørere var med til at designe rattet, der er beklædt med Alcantara®, har tre eger, en rød centermarkering og røde syninger, hvilket alt sammen giver den bedst mulige kombination af ratgreb, feedback og komfort.
Kombiinstrumentet har finish i kulfiberlook, og omdrejningstælleren er i rødt design. Instrumentpanelet er også beklædt med Alcantara®.

Indtrækket har diskrete røde syninger på sæderne, midterkonsollen, dørbeklædningerne og rattet.

Om Nismo
Nismo, som er en forkortelse for “Nissan Motorsports”, er Nissans performance-brand og koncernens spydspids inden for innovation og begejstring.

Nismo tilbyder produkter med innovativ teknologi og høje præstationer til gadebrug til et stort udvalg af kunder. Nismos biler giver en hæsblæsende køreoplevelse med motorsportsinspireret aerodynamik og styling, optimerede køreegenskaber og en adræthed, der ikke kender sin lige.

I motorsporten deltager Nismo i de højeste GT-klasser og sportsvognsløb som fx den japanske Super GT Series og World Endurance Championships (WEC), og desuden leverer firmaet motorer til teams, der deltager i 24-timers-løbet i Le Mans og den europæiske Le Mans-serie (ELMS). I 2012 vandt Nissan GT-R Super GT-mesterskabet for andet år i træk.

Lukket for kommentarer

Indlæg navigation