Ny Audi Q5 Performance-SUV

Sportslig, rummelig, komfortabel og multifunktionel – Audi Q5 er en alsidig succesmodel. Nu bliver mellemklasse-SUV’en endnu mere attraktiv, effektiv og sportslig. Den kommer med mange nye løsninger, hvad angår design, infotainment, undervogn og motorer. Q5 hybrid quattro, som er mærkets første serieproducerede hybridbil, kombinerer kraften fra en V6 motor med en 4-cylindret motors brændstofforbrug.

Audi sender den nyeste version af Audi Q5 på gaden med fem forskellige motorer – tre TDI-motorer og to TFSI-motorer. Alle motorer har direkte indsprøjtning og trykladesystem, og start-stop-system er standard i alle versioner. Selv om de fleste motorer har fået højere ydelse, er brændstofforbruget reduceret med op til 17 %. Fx kører den opdaterede 2.0 TDI dieselmotor med 143 hk og et drejningsmoment på 320 Nm 18,9 km/l, hvilket svarer til en CO2-emissionsværdi på blot 139 g/km.

Derudover kommer den nye Audi Q5 med en 2.0 TDI med 177 hk, en 3.0 TDI med 245 hk, en 2.0 TFSI benzinmotor, der nu yder 225 hk med tidligere 211, og en 3.0 TFSI V6-benzinmotor med kompressor, der yder hele 272 hk og accelerer fra 0 – 100 km/h på 5,9 sek.

Næsten alle motorer kommer med Audis berømte permanente firehjulstræk quattro – kun 2.0 TDI med 143 hk trækker på forhjulene. Under almindelige forhold fordeler det midterste differentiale trækkraften i forholdet 60:40 til bag- og foraksel, og hvis det bliver nødvendigt, omfordeles trækkraften lynhurtigt.

Den nye elektro­mekaniske servostyring giver føreren en fremragende føling med vejen og har direkte udveksling. Systemet, som tilpasser sin effekt til bilens hastighed, bruger ingen energi ved ligeudkørsel og reducerer dermed brændstof­forbruget med ca. 0,2 l pr. 100 km.

Den elektromekaniske parkeringsbremse kan som ekstraudstyr suppleres med en igangsætningsassistent, og på stejle nedkørsler regulerer nedkørselsassistenten, som er standardudstyr, hastigheden. Elektronisk stabilitetskontrol (ESC) tilpasser indgrebene til underlagets beskaffenhed.

Designet med den coupéagtige taglinje og den omsluttende bagklap visualiserer alle disse egenskaber – og nu kommer der nye, markante detaljer til. Bl.a. mulighed for xenon plus (ekstraudstyr) med LED-dagskørelys, der danner en karakteristisk omsluttende bøjle både foran og bagpå.

På fronten af er singleframe-kølergrillen i sort højglans med skrånende øverste hjørner, og de lodrette kromlameller og Audi ringene har et kraftfuldt udseende. Den ændrede stødfanger integrerer luftindtag med indlæg i sort højglans og tågeforlygter med kromringe.

Kørslen i den optimerede Q5 er afslappet og behagelig – også takket være de højt­udviklede assistentsystemer fra Audi. Førerinformationssystem med pauseanbefaling er standard. Når systemet på baggrund af ratbevægelserne og andre parametre registrerer, at førerens opmærksomhed forringes, foreslår det, at føreren holder en pause.

Blandt de systemer, der fås som ekstraudstyr, findes adaptive cruise control, den radarbaserede fartpilot, der regulerer afstanden til forankørende biler, Audi active lane assist, der hjælper føreren med at holde vognbanen og Audi side assist, der overvåger området bag Q5 for at hjælpe føreren i forbindelse med vognbaneskift.

Audi tilbyder et bredt udvalg af infotainmentsystemer til den optimerede Q5. Højdepunkterne er Bang & Olufsen-soundsystem og MMI Navigation plus med stor harddisk, 7″ farvedisplay, 3D-grafik og dvd-afspiller. Bluetooth Autotelefon online er det perfekte supplement til MMI Navigation plus. Det integrerede WLAN hotspot betyder, at passagererne kan surfe og maile frit på internettet med deres mobile apparater. Til føreren hentes de skræddersyede online-tjenester fra Audi connect som fx søgning efter specielle destinationer via Google med stemmebetjening, navigation ved hjælp af Google Earth-billeder og Street View.

En anden nyhed er en smartphone-app – Audi music stream. Med den kan føreren af en Q5 modtage 5000 internetradiostationer og gemme favoritterne på sin mobiltelefon. Det valgte program hentes via WLAN til MMI Navigation plus og afspilles via audiosystemets højttalere. Styringen af webradioen sker ligeledes via bilens betjeningselementer.

Audi hybrid quattro, som er den første hybridmodel fra Audi, har en højeffektiv parallelhybridkonstruktion. Hybridsystemet består af en 2.0 TFSI-motor med 211 hk og et drejningsmoment på 350 Nm samt en elmotor med 54 hk og et drejningsmoment på 210 Nm. Tilsammen kan begge motorer kortvarigt yde 245 hk og 480 Nm.

Lukket for kommentarer

Indlæg navigation