Ny Ford teknologi gør parallelparkeringen til en leg

Ford parallelparkering teknik
De lykkelige ejere af den nye Ford C-MAX, som forventes til Danmark sidst på året, slipper for en væsentlig del af den parkeringspanik, der jævnligt rammer storby-bilister. De kan i bogstaveligste forstand læne sig tilbage og lade Fords nye, automatiske parkeringssystem, kaldet Ford Active Park Assist, klare ærterne.

Parallelparkering med mindst mulig pladsmarginal er noget, der kan få koldsveden til at springe frem på mange bilisters pander. Selv erfarne bilister springer hellere over og fortsætter den ofte utopiske storby-jagt på en p-plads med luft omkring. Bekymringerne er mange: Tænk nu hvis jeg ikke får drejet rigtig på rattet første gang, anden gang eller tredje.. Hvad hvis jeg rammer en af de andre biler eller kommer i karambolage med den drabelig høje kantsten? Der er masser af argumenter for helt at opgive forehavendet og rulle videre.

Men ikke længere. Ford Active Park Assist er den ultimative hjælper. Systemet scanner ikke blot begge vejsider for egnede parkeringspladser, mens C-MAX’en er i fart, det styrer også bilen ind på pladser, mange bilister ellers ville opgive. Når systemet er aktiveret, og pladsen fundet, overtager automatikken og styrer bilen på plads, hurtigt og sikkert – og med en pladsmargin på under en halv meter i begge ender.

Systemet reagerer på impulser fra i alt 10 sensorer, som er placeret på C-MAX’ens sider og kofangere. Side-sensorerne scanner konstant for plads i vejsiderne – med en fart på op til 30 km/t – og når systemet registrerer en egnet plads, aktiveres en alarm, ligesom føreren får visuel besked via et display i instrumentpanelet.

Sensorerne scanner passivt, selvom parkeringssystemet ikke er slået til. Det betyder, at føreren kan aktivere systemet, når bilen har passeret forbi en mulig plads. Systemet har allerede valideret pladsen, og dermed er det muligt at foretage en automatisk styret parkering, så at sige med tilbagevirkende kraft.

Når Fords parkeringssystem har fundet en egnet plads, bliver føreren instrueret via instrumentpanelet. Føreren har kontrol over speeder og bremse og vælger selv bak- eller fremadgående gear mens systemet overtager styringen af bilen. Parkeringsmanøvren kan foretages med en fart af op til 10 km/t.

De almindelige parkerings-sensorere hjælper føreren med at bestemme afstanden til de andre parkerede biler og dermed også, hvornår der skal trædes på bremsen.

Ford Active Park Assist er designet til at håndtere en lang række forskellige parkerings-scenarier for at afspejle virkeligheden i en storby. Normalt vil systemet føre bilen ind på en plads, så den holder parallelt med kantstenen, men hvis bilerne omkring er parkeret på en anden måde – for eksempel oppe på kantstenen – vil systemet automatisk indrette sig efter de øvrige parkerede biler. Det gælder også, selvom der ikke er en kantsten.

Systemet tager også højde for særlige forhold og vil for eksempel afvise en potentiel parkeringsplads i en smal ensrettet gade med parkerede biler i begge vejsider, simpelthen fordi parkeringsmanøvren rummer en fare for kollision.

Lukket for kommentarer

Indlæg navigation