Ny Porsche 911 GT3

Porsche 911 GT3

Den helt nye Porsche 911 GT3 får premiere på den internationale biludstilling i Genève. Det er dermed den femte generation af GT3, og som altid vidner den om Porsches engagement i motorsport. Porsche 911 GT3 er rent faktisk udgangspunktet for de racerbiler, som Porsche blandt andet benytter i den internationale Carerra Cup. Siden 1998 er der blevet solgt over 2.400 eksemplarer af de forskellige racerversioner af Porsche 911 GT3, hvilket gør det til den bedst sælgende racerbil nogensinde.

Den nye Porsche 911 GT3 tager udgangspunkt i den nye 911 og Porsches ingeniører havde derfor chancen for at starte helt forfra med at skabe det, der blandt entusiaster betragtes som den fineste 911 overhovedet. Resultatet blev endnu mere imponerende præstationer, hjulpet på vej af et vægt/effekt-forhold på blot 3,0 kg/hk. Som altid byder Porsche 911 GT3 på dynamiske køreegenskaber og den kompromisløse sjæl fra en racerbil, men samtidig med endnu mere anvendelighed i hverdagen end før og naturligvis et lavere forbrug end nogensinde.

Hjertet i den nye Porsche 911 GT3 er en 3,8 liters 6-cylindret boxermotor med en ydelse på 475 hk ved 8.250 o/min, Porsches 7-trins PDK dobbeltkoblingsgearkasse og baghjulstræk. Motorkonstruktionen tager udgangspunkt i den, der findes i den nye 911 Carrera S. I virkeligheden har de meget lidt tilfælles og deler kun ganske få komponenter, som motorblokken. Alt andet er udviklet og konstrueret specielt til 911 GT3 af Porsches motorsportsafdeling som smedede stempler, plejlstænger i titanium og andre knastaksler.

Et nyudviklet ventilstyringssystem gør det muligt at opnå et maksimalt omdrejningstal på 9.000 o/min. For første gang er 911 GT3 udstyret med Porsches 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse PDK i en ny version med samme karakter, som den sekventielle transmission i Porsches racerbiler.

En anden nyhed er den medstyrende bagaksel, som giver en højere præcision og endnu mere dynamiske køreegenskaber. Ved hjælp af elektronik kan bagakslen bevæge sig 1,5 grader enten med eller modsat forhjulene. Op til 50 km/t styrer bagakslen modsat forhjulene, hvilket giver en kortere venderadius og gør parkering til en leg. Over 80 km/t styrer bagakslen med forhjulene, hvilket giver en såkaldt virtuel forlængelse af akselafstanden med 500 millimeter, og dermed en langt højere stabilitet, men altså uden den længere akselafstands tab af køredynamik.

Samtidig er Porsche 911 GT3 udrustet med et elektronisk styret spærredifferentiale, aktive motorophæng, samt helt nye smedede aluminiumsfælge i 20-tommer. Da en stor del af GT3-ejerne bruger deres bil på racerbanen, byder undervognen på en lang række justeringsmuligheder, når det gælder frihøjde, camber- og hjulvinkler.

Den nye Porsche 911 GT3 er baseret på samme chassis i aluminium og højstyrkestål, som Porsche introducerede med den nye generation af 911, der både er let og med en utrolig høj vridningsstabilitet. Igen er der tale om en konstruktion, som er specielt tilpasset til den nye 911 GT3, blandt andet med en ny bagende, der er 44 millimeter bredere end på 911 Carrera S og med en tilsvarende bredere sporvidde. Et andet kendetegn er den faste bagvinge, som giver en optimal aerodynamik med maksimal downforce.

Resultatet er, at den nye Porsche 911 GT3 sætter nye standarder på alle områder, ikke mindst når det gælder præstationer. Accelerationen fra 0-100 km/t tager blot 3,5 sekunder, mens 0-200 km/t er overstået på under 12 sekunder og mens topfarten er 315 km/t. I virkeligheden kan det hele dog bedst summeres op med omgangstiden på Nürburgrings berømte Nordsløjfe, der regnes som den mest krævende testbane. Den nye Porsche 911 GT3 kører en omgang her på 7 minutter og 30 sekunder, hvilket sender den direkte op i sportsvognenes absolutte superliga. Faktisk er det kun to sekunder langsommere end Porsche Carrera GT i sin tid…

Porsche 911 GT3 introduceres til august 2013 men kan allerede nu bestilles hos Danmarks to autoriserede Porsche Centre, Porsche Center Jylland og Porsche Center Sjælland til pris fra kr. 2.950.184 inkl. moms og afgifter.

Lukket for kommentarer

Indlæg navigation