Ny Renault Twingo forener for- og fremtid

Renault Megane range 2014

22 år efter at Renault lancerede den første Twingo på Paris Motorshow i 1992, er det nu tid til at introducere 2014 versionen. Den er tro mod sit historiske ophav, men ny fortolker konceptet. Da ingeniørerne og designerne gik i gang med New Twingo var det med åbent sind, men med en klar ambition om at hente inspiration fra den originale Twingo fra 1992, og fra den ikoniske Renault 5. Resultatet er lykkes. New Twingo er en ny, innovativ, adræt bil, hvor køreglæden er i førersædet.

I 2008 satte Renaults designere og ingeniører sig for at skabe den næste generation Twingo. Styrende for processen var målet om at skabe en bil, der havde samme indbyggede ånd som kendetegnede den første nyskabende Twingo. En udfordrende opgave, for om nogen var Twingo anno 1992 et lysende eksempel på Renaults kreativitet.

Målet med den nye Twingo var at skabe en endnu mere rummelig og endnu mere adræt by bil, på trods af, at den faktisk ville blive mindre end den oprindelige. Det betød blandt andet, at ideen med at skifte til en hækmotor kom i spil, på trods af, at dette ville medføre større omkostninger i udviklingsfasen.

Renaults tanker vandt genklang hos Daimler, der på samme tid var i gang med at undersøge mulighederne for den næste generation Smart for Two og Smart for Four.

På baggrund af fælles interesse i udviklingen, indgik begge virksomheder en strategisk samarbejdsaftale i 2010, hvilket betød, at en fælles udvikling af New Twingo og Smart for Two og For Four blev besluttet.

Hækmotor – for bedre dynamik og ekstra kabineplads.

Nu står bilen her så. Med en mindre motor, der tilmed er placeret bagved og hjulene plantet helt ude i det allersidste, der er tilbage af bilens hjørner, er der skabt en bil, der har så meget ekstra kabineplads, at man normalt skal op i en bil, der er en helt klasse større for at opleve noget lignende. Tilsammen noget der gør, at missionen med at lave en Twingo fra 1992 i 2014 udgave må siges at være lykkes.

Fest og farver

Ganske som sin forgænger, der blev præsenteret på Paris Motorshow i september 1992, kommer den nye Twingo med fire frække farver: Lyseblå, hvid, gul og rød

Men det er ikke Twingo inspiration det hele. Går man bagom bilen ser man, at der også hentet inspiration fra Renault 5 i designet af den nye Twingo. De brede skuldre over baghjulene bringer minder om den ligeledes baghjulstrukne Renault 5 Turbo og bagrudens udformning ligeså.

Fronten på bilen prydes naturligvis af Renaults nye design – identitet med det store Renault logo, der matcher de nye store forlygter og LED lygterne.

Men en ting er design – noget andet er anvendeligheden i daglige brug. Og her tager New Twingo et spring af de større. Især på det danske marked har det været et massivt handicap at den nuværende Twingo kun har kunnet fås i en tre -dørs version. New Twingo kommer nu udelukkende som 5- dørs, hvilket rammer spot on i de danske bilkøberes krav til en lille og praktisk bil.

Den nye Twingo låner også fra den nye Clio – hvilket blandt andet gør sig gældende, når man kigger på dørhåndtagene på bagdørene, der også i Clio er skjulte.

Om ideen bag New Twingo siger manden, der har tegnet den – Laurens van den Acker:

“New Renault Twingo var ikke alene inspireret af den oprindelige Twingo, men også af Renault 5. Det er et bud på den moderne by bil, fyldt med innovative detaljer”

Mens det ydre netop er blevet afsløres må man vente til Geneve Motorshow den 4. marts med at se, hvorledes Renaults designere har nytænkt interiøret – uden at afsløre for meget kan man sige, at også her trækkes der designmæssige tråde til den filosofi, der prægede interiøret på den første Twingo.

Lukket for kommentarer

Indlæg navigation