Ny Volvo C70 – endnu mere elegant og selvsikker

Ny Volvo C70

På Biludstillingen i Frankfurt midt i september præsenterer Volvo en faceliftet version af Volvo C70. Det tredelte ståltag er der ikke rørt ved, ligesom der stadig er praktisk plads til fire voksne og cabriolet-sikkerhed i verdensklasse, men designet og fornemmelsen af luksus har fået et løft, der gør den nye C70 langt mere iøjnefaldende.

Volvo C70 er i virkeligheden to attraktive biler i en. Lige så meget elegant coupe som sportslig cabriolet, og  begge udgaver har samme afdæmpede, rene linier. Men mere end noget andet er Volvo C70 en bil, der skal nydes. For mennesker, der sætter pris på livets goder.

“Volvo C70 har klassiske cabriolet linier og en stærk identitet. Det, vi har gjort, er at nydesigne front og bagende, så C70 bedre falder i tråd med Volvo-modellerne nu og fremover. Vi har samtidig brugt mere eksklusive materialer for at understrege fornemmelsen af luksus inde i bilen,” forklarer Fedde Talsma,  eksteriør-chefdesigner hos Volvo Cars.

Mere selvsikker front
I den nye front finder man spor af S60 Concept Car, som blev præsenteret i begyndelsen af 2009. Dermed er C70 tættere forbundet med det designsprog, der kendetegner de større biler i Volvo’s modelprogram.

Detaljer på karrosseriet som f.eks. forskærmene er ændrede, og ved at flytte visse dele af fronten og gøre den mere kileformet har C70 fået mere tredimensionel dybde. F.eks. har de nye forlygter og pyntelisterne rundt om tågelygterne fået en ny form, ligesom detaljerne på den nederste del af kølergrillen er gjort mere synlige.

Lige forfra danner fronten et åbent, indbydende “V”. Det store jernmærke og de nye, større luftindtag forstærker den selvsikre udstråling. Ejere, som vil vække endnu mere opmærksomhed, kan vælge en dramatisk ny, rød farve, Flamenco Red Pearl.

“Den nye C70 har en mere karakteristisk fremtoning. Bilens naturlige elegance falder nu helt naturligt ind i de allermest moderne og sofistikerede omgivelser,” siger Fedde Talsma.

Eksklusivt nyt design af bagenden
Bag på bilen er de eksklusive, højteknologiske LED lygter, af samme type som på Volvo XC70, den mest bemærkelsesværdige nyhed. Hele lygteenheden er tydeligt integreret i bagpanelet.
Ligesom på fronten understreger nye linier og detaljer bl.a. på kofangeren designsprogets dybde og dynamik.

Nyt Interiør sætter føreren i fokus
Interiøret er ændret, så det giver Volvo C70 mere ånd. Instrumentpanelet er nydesignet, så det fremstår mere eksklusivt, bl.a. fordi det virker bredere og har fået en ny overfladebeklædning.

De nye instrumenter med visere og grafik speciel for C70 er endnu et eksempel på, hvordan bilen udstråler mere eksklusivitet.

“For at give køreoplevelsen et løft, har vi fokuseret på interiørdetaljerne rundt om føreren. Sæderne er betrukket med en ny type blødt læder, og vi har kælet for detaljernes finish,” slutter Fedde Talsma.

Fakta om den nye Volvo C70

Cabriolet-sikkerhed i verdensklasse
Den nye Volvo C70 er en af de mest sikre cabriolet’er på markedet, både hvad angår forebyggende og beskyttende sikkerhed. Bilen har en avanceret karrosseristruktur og adskillige løsninger, som er unikke inden for åbne biler. Strukturelle forstærkninger og avanceret teknologi kompenserer for det manglende faste tag.

Beskyttelse ved overrulnings-ulykker
Volvo C70 har stærke metalbøjler, der skydes op mellem bagsædepassagererne for at give mere beskyttende plads, hvis bilen skulle rulle rundt. Disse bøjler, som er en del af Volvo’s Rollover Protection System – ROPS – aktiveres af en gyro-sensor. Eftersom bagruden i Volvo C70 er af glas, skydes bøjlerne op gennem glasset, hvis taget er oppe. De er derfor forsynet med små, hærdede metalpigge, som slår glasset i stykker og derved garanterer korrekt beskyttelse.

Unikke dørmonterede beskyttelsesgardiner
En vigtig del af side- og overrulningsbeskyttelsen er de oppustelige sidebeskyttelsesgardiner (IC), som er monteret i dørene, eftersom der ikke er et tag at placere dem i. Gardinerne har et ekstra-stift design med dobbelte rækker af lameller, der er forskudt i forhold til hinanden. Resultatet er, at gardinerne bliver stående og hjælper med at beskytte de kørendes hoveder effektivt, også hvis ruden er rullet ned. Yderligere sker luftudsivningen langsomt, hvilket giver bedre beskyttelse, hvis bilen ruller rundt.

Sideairbags og seleforstrammere på alle sæder
Foruden sidebeskyttelsesgardinerne i begge sider har personerne på forsæderne også sideairbags. Størrelsen af disse airbags er sådan, at de beskytter både brystkasse og hofteparti. Endvidere samarbejder sidebeskyttelsesgardinerne med seleforstrammerne og bidrager derved til at give forsædepassagerne den bedst mulige beskyttelse i en sidekollision eller en overrulningsulykke. Alle fire sæder har seleforstrammere.

Elegant tredelt ståltag
Volvo C70 kan let ændres fra en hyggelig coupe til en åben cabriolet. Et tryk på en kontakt, og det tredelte ståltag forsvinder hurtigt og støjsvagt ned i bagagerummet.

Fakta om taget på Volvo C70:
Bilen skal holde stille, når taget åbnes eller lukkes
Bilens behøver kun to meters lofthøjde når taget skal åbnes eller lukkes
Der behøver ikke være ekstra plads bag bilen, når taget åbnes eller lukkes
Det tager omkring 30 sekunder at åbne/lukke taget (uanset vejrforhold)
En elektrisk motor, hydraulisk pumpe og computer anvendes til at åbne eller lukke taget
Bagagerumsklappen har to indstillinger: Én til taget og en, der giver adgang til bagagerummet
Taget er inddelt i tre sektioner
Tagpladerne er i stål
Samlingerne mellem dele er forseglet med gummi
Sideruderne glider op mod taget, når taget er lukket
Bagagerumsklappen er udført i aluminium og stål
Karrosseriet er cirka 15 procent mere stift, når taget er lukket

Motorprogram, Volvo C70
Avanceret motor og udstødningsteknologi begyder, at Volvo’s motorer kombinerer høj ydelse med begrænset miljøpåvirkning. I Danmark kan Volvo C70 fås med følgende benzinmotorer. Tallene for brændstofforbrug og CO2 udledning gælder versioner med automatgearkasse ved blandet kørsel:

Motor / Gearkasse / Ydelse / Brændstofforbrug / CO2
T5 / Automat / 230 hk / 10,6 km/liter / 219 g/km
2,4i / Automat / 170 hk /10,4 km/liter / 229 g/km
2,4 Automat / 140 hk / 10,4 km/liter / 229 g/km

Lukket for kommentarer

Indlæg navigation