Nyt om de nye Volkswagen Golf modeller

Volkswagen Golf VII

På Genéve motorshow er der verdenspremiere på den nye Golf Variant, der er større og alligevel op til 105 kg lettere end forgængeren. Golf Variant er vokset 30 mm i længden og 59 mm mellem akslerne, og bagagerumsvolumen er øget markant fra 505 til 605 liter, og lægges bagsædet ned har du nu 1.620 liter bagagerumsvolumen mod 1.495 liter i forgængeren.

Golf Variant byder på en række praktiske detaljer, der gør hverdagen lidt lettere. Eksempelvis kan bagagerumsgulvet placeres i forskellige højder eller positioner eller helt afmonteres og tages ud. Fjernbetjeningen af bagsæderyglænet i bagagerummet og måden bagsædet foldes sammen på er nydesignet og er blevet mere brugervenligt. Fire kroge i bagagerummet holder indkøbsposerne på plads, og bagagerummets læssekant er nu 30 mm lavere.

Designmæssigt står den nye Golf Variant med en mere helstøbt, elegant og sportslig profil, og den karakteristiske buede C-stolpe fra fem-dørs versionen af Golf er overført til stationcar-versionens D-stolpe. Dette er – sammen med udformningen af baglygterne – med til tydeligere at understrege slægtskabet med de øvrige Golf-modeller.

Golf Variant vil blive tilbudt med turboladede diesel- og benzinmotorer med effekt fra 85 til 150 hk. For første gang vil Golf Variant kunne fås i en Bluemotion-version, der kører med en 110 hk stærk 1,6-liters TDI-commonrail-dieselmotor og er opgivet til et forbrug på 30,3 km/l ved blandet kørsel. Udvalgte modeller vil også kunne fås med 4motion-firehjulstræk.

Golf Variant forventes introduceret i Danmark i løbet af efteråret.

Volkswagen Golf GTI

Efter at have præsenteret Volkswagen Golf GTI som konceptbil på Paris motor show i efteråret, er Volkswagen nu klar til at præsentere den produktionsklare version. Golf GTI kommer for første gang i to varianter; en standard-version med 220 hk og en Performance-version med 230 hk og en række features, der skærper bilens dynamiske egenskaber.

Volkswagen Golf GTI er udrustet med en 2-liters TSI-turbomotor, der yder 10 hk mere end i forgængeren, imens drejningsmomentet er øget med hele 70 Nm til 350 Nm fra 1.500 til 4.400 o/min. Det giver motoren en imponerende smidighed, så eksempelvis mellemaccelerationen fra 80 til 120 km/t i 5. gear kun tager 5,0 sekunder (Golf GTI VI: 7,5 sek.), og 100 km/t nås på 6,5 sek., og topfarten er på 246 km/t.

Vælger du Golf GTI i Performance-versionen, yder motoren 10 hk ekstra og drejningsmomentet er uændret, men de 350 Nm er til rådighed over et bredere omdrejningsfelt (+200 o/min). Golf GTI med Performance-pakke når 100 km/t på 6,4 sek. og har en topfart på 250 km/t. Performance-pakken omfatter ikke kun mere motorkraft, men også dynamik-forbedrende detaljer så som det elektronisk styret mekaniske differentiale kaldet for VAQ og 17” bremseskiver i stedet for 16”. 6-trins manuelgearkasse er standard på begge versioner af Golf GTI, men den kan også bestilles med 6-trins DSG-gearkasse.

Begge versioner af Volkswagen Golf GTI er standardudstyret med progressivt styretøj, der varierer udvekslingen, så du skal dreje mindre på rattet ved højere hastigheder igennem sving. Det bidrager til at gøre bilen mere adræt, styrevillig og sportslig, og samtidig letter det progressive styretøj manøvrering ved lav hastighed eller parkering.

Visuelt kan den nye Golf GTI kendes på den karakteristiske røde linje i kølergrillen, der nu løber helt ud i forlygterne. Frontkofangeren har fået et mere aggressivt look med tre vertikale sorte finner, og der er sideskørter og en diffuser bag til i sort. Golf GTI kører på 17” Brooklyn-aluminiumsfælge med dæk i dimensionen 225/45, og den står 15 mm lavere end en standard Golf.

Golf GTI forventes introduceret i Danmark i løbet af sommeren

Volkswagen Golf GTD

Volkswagen Golf GTD kombinerer overlegen motorkraft og sportslige køreegenskaber med forbrug som en minibil. Allerede tilbage i 1982 beviste Volkswagen med introduktionen af den første GTD, at dieselmotorer og GTI-biler kunne kombineres til en inspirerende cocktail af fart og fornuft. Nu fører Volkswagen traditionen videre og præsenterer på basis af syvende generation Golf den hidtil stærkeste GTD. Med en 2-liters TDI-turbodieselmotor med 184 hk og 380 Nm kan Volkswagen Golf GTD spille rollen som en sportslig og lynhurtig hatchback eller som overlegent motoriseret men sparsommelig langstursbil. Golf GTD når 100 km/t på 7,5 sek. og har en tophastighed på 230 km/t, alligevel kører den ved blandet kørsel hele 23,8 km/l og har et Co2-udslip på 119 g/km i versionen med 6-trins-manuelt-gear. Vælger du at specificere Golf GTD med 6-trins

DSG-gearkasse, ligger snitforbruget på 21,3 km/l. Den 2-liters turbodieselmotor yder et drejningsmoment på 380 Nm allerede fra 1.750 o/min og holder det indtil 3.250 o/min, hvilket giver mellemaccelerationer i særklasse. Den foregående Golf GTD kunne til sammenligning mønstre 170 hk og 350 Nm, nå 100 km/t på 8,1 sek. og en topfart på 222 km/t, imens forbruget ved blandet kørsel lå på 18,9 km/l.

Visuelt kan Volkswagen Golf GTD kendes på en frontkofanger, der har samme design som på GTI-versionen, og i kølergrillen er der placeret et lille forkromet GTD-emblem. Bag til er der mørktonede LED-baglygter, et forkromet dobbelt udstødningsrør, en diffuser integreret i bagkofangeren og en stor tagspoiler runder det dynamiske ydre af. Den står på flotte 17″ GTD-alufælge med dæk i dimensionen 225/45, og den er standardudstyret med sportsundervogn og elektronisk XDS-differentiale. GTD er ligesom GTI-versionen standardudstyret med progressivt styretøj, hvor udvekslingen bliver mere aggressiv og direkte ved højere hastigheder i sving.

Golf GTD forventes introduceret i Danmark i løbet af juni måned.

Volkswagen Golf Bluemotion

Volkswagen viser en produkstionsklar version af Golf BlueMotion, der bliver en af de mest brændstoføkonomiske biler på markedet i dag. BlueMotion kører med en 110 hk/250 Nm stærk 1,6-liters TDI-dieselmotor og sammen med optimeret aerodynamik, start-stop-automatik, dæk med lav rulle-modstand, en længere gearing og genindvinding af bremseenergi er gennemsnitsforbruget opgivet til 31,3 km/l og et Co2-udslip på 87 g/km (Golf Variant: 30,3 km/l/87 g/km). Forbruget er reduceret med 14% i forhold til forgængeren, og med en tankkapacitet på 50 liter har en Volkswagen Golf BlueMotion en teoretisk rækkevidde på 1.562 km.

Bluemotion-versionen af Golf er optimeret aerodynamisk ved at være sænket 15 mm i undervognen og udstyret med en tagspoiler, en lukket kølergrill, specielle paneler under bunden og 16” aluminiumsfælge i et specielt vindglat-design.

Tidligere kunne den mest brændstoføkonomiske Golf kun bestilles i en specifik Bluemotion-version, men den nye vil kunne bestilles i udstyrs-versionerne Trendline og Comfortline.

Volkswagen Golf TGI Bluemotion

Sammen med Golf Variant, BlueMotion, GTI og GTD introducerer Volkswagen også en Golf TGI BlueMotion, der kører på gas. Hidtil har gas-versionerne af Volkswagens modeller heddet Ecofuel, men de tager navneforandring og hedder fremover TGI BlueMotion. Volkswagen Golf TGI BlueMotion vil blive tilbudt både som hatchback og Variant, og det er den første gasbil baseret på Volkswagens fleksible MQB-modul-platform.

Volkswagen Golf TGI BlueMotion kører med en 1,4-liters TSI-turbomotor, der yder 110 hk ved 5.000 o/min og 200 Nm fra 1.500 o/min til 3.700 o/min. De to gastanke i bilen har en kapacitet på 15 kg gas og giver en rækkevidde på 420 km, men de 50 liter benzin giver yderligere 940 km og en samlet teoretisk rækkevidde på 1.360 km. Golf TGI BlueMotion kører med 6-trins manuel gearkasse, men kan specificeres med en 7-trins DSG-gearkasse. Selvom Volkswagen Golf TGI BlueMotion er ekstrem brændstoføkonomisk, går du ikke på kompromis med præstationerne, for den klarer 0-100 km/t på 10,7 sek. og har en topfart på 194 km/t.

Lukket for kommentarer

Indlæg navigation