Peugeot 208 GTi: En legende er genfødt

Peugeot har i årtier sat sit præg på motorsport og uanset, om det drejer sig om bilmodellerne eller de mange sejre, så har mærket det optimale genmateriale til at skabe en moderne GTi. Målet var ikke til at tage fejl af: At skabe en legesyg, sporty og nutidig genfortolkning af Peugeots GTi legende.

Et hurtigt blik er nok til at fastslå, at 208 GTi er en bil, som er både sporty og raffineret. Bagtil vidner hækspoiler, diffuser og forkromet dobbelt udstødning om, at her er tale om en helt særlig model, mens en kromliste på sideruderne slutter i et GTi emblem, der sender en hyldest til kultmodellen 205 GTi.

Uanset, hvilken udvendig farve, der er valgt, er 208 GTi dekoreret med stænk af rødt: På bremsekalibre, bunden af kølergitteret og i Peugeot-navnet på kølergrillen og bagklappen. Frontgrillen er unik for GTi-versionen. Den er udformet med krom indsatser, som danner et 3D flagternet mønster, der sammen med flaget på nederste bjælke leder tanken hen på motorsport. Helheden er understeget af kromdetaljer omkring tågeforlygter, kølergrill og sidespejle.

I kabinen opleves en sporty atmosfære ned til mindste detalje. Der er røde GTi syninger på læderratet og gearstangen, mens instrumentbrættet i grå alcantara og sportsæderne i nappalæder og mønstret tekstil har dobbelt syninger. Stemningen understreges af et helt sort tag, aluminiumsdetaljer og endelig er dele af instrumentbrættet, ventilationsåbningerne og dørgreb dekoreret af den røde og den sorte farve i en elegant graduering. En særlig feature er instrumenturene i krom, som er oplyst af røde LED ringe.

Føreren er velplaceret bag rattet med fuld kontrol over instrumenteringen og hænderne finder intuitivt gearknoppen i aluminium eller den læderbetrukne håndbremse – det røde GTi-logo i det sporty læderrat inspirerer kun til én ting: Action.

At føreren hurtigt bliver ét med 208 GTi skyldes en perfekt cocktail af en kompakt og let opbygning med et stift karosseri og en præcis håndtering. Sporvidden er øget med 10 mm foran og 20 mm bagtil, mens en særlig hækspoiler på taget skaber den påkrævede downforce. Undervognens komponenter er nøje afstemt efter bilens ydeevne, hvilket giver en god respons i bilens køreegenskaber – Peugeots velkendte know-how, når det gælder opsætning af undervogn er til fulde udnyttet.

208 GTi er udstyret 17” aluminiumsfælge med dæk i dimensionen 205/45 og 302 mm bremseskiver for og 249 mm bag.

GTi-navnet forpligter og hvilken anden motor kunne man derfor udstyre den med end den 200 hk turboladede 1,6 liters benzinmotor, som er kendt fra sportscoupéen RCZ. I kombination med den 6-trins manuel gearkasse udnyttes det fulde potentiale og 208 GTi har således et maksimalt drejningsmoment på 275 Nm og en maksimal ydelse på 200 hk (147 kW). Den har en acceleration 0-100 km/h på under 7 sekunder og i femte gear når den ligeså imponerende 80 – 100 km/t på under 7 sekunder.

En vigtig medvirkende faktor til de overbevisende præstationer er en omfattende vægtreduktion: 208 GTi vejer kun1160 kg (mod 1325 kg hos forgængeren).
Den har en CO2-emission på 145 g/km.

Alt i alt er 208 GTi en legesyg sportsbil med power og høj sikkerhed (nyeste ESP system, som kan slås helt fra).

 ”Vores mission med 208 GTi var at give køreglæde – en sporty køreoplevelse, som taler direkte til entusiasterne: Performance, power, hurtig reaktion…………….. 205 GTi har naturligvis været inspirationskilden og 208 GTi er dens moderne genfortolkning.” Gaëtan Demoulin, Peugeot Customer Manager.

Lukket for kommentarer

Indlæg navigation