Peugeot præsenterer ny NOx- og partikelfilter-teknologi

Peugeot 308 R Concept

Peugeot var pionerer, da mærket i 2000 introducerede sin unikke partikelfilter-teknologi med additiv på Peugeot 607. Teknologien adskilte sig fra andre systemer ved at kunne regenerere filteret ved lave hastigheder og langt hurtigere end et konventionelt partikelfilter-system.

Additivet tilsættes brændstoffet via en indsprøjtningsdyse, der sprøjter en nøje afmålt mængde i brændstoffet ved tankning. Peugeots partikelfilter-teknologi er særlig ved, at det tilsatte additiv (Infinium) tiltrækker de helt små partikler (helt ned til 100 nanometer) ved forbrændingen i cylinderen og derved bliver de for store til at komme gennem partikelfilteret. Filteret består af 8-kantede kamre, der ligger helt tæt op ad hinanden.

Siden er teknologien blevet forfinet og er nu på sin tredje generation, som er så effektiv, at 99, 9 % af de mikroskopiske partikler elimineres.

Peugeots engagement i bæredygtig mobilitet er stadig styret af en særlig pionerånd og kommer konkret til udtryk i en veldefineret miljøstrategi, som har resulteret i, at mærket fortsat reducerer sit gennemsnitlige CO2-udslip. EU-kravet til bilproducenters gennemsnitlige CO2-udslip i 2015 er maks. 130 g/km, og Peugeot præsterede i slutningen af maj måned et gennemsnitligt CO2-udslip på 116,3 g/km.

BlueHDi-teknologi

Et af de vigtige ben i Peugeots miljøstrategi er en konstant optimering af forbrændingsmotorerne, så som forbedring af effektivitet, downsizing, Stop&Start mm. Det nyeste tiltag er Blue-HDi teknologien, som er udviklet med henblik på at nedbringe udledningen af NOx til et minimum. Denne teknologi er en unik kombination af en SCR katalysator (Selective Catalytic Reduction) og Peugeots partikelfilter teknologi med additiv. Ved hjælp af ADBlue tilsætning omdanner SCR katalysatoren NOx til vanddamp og kvælstof.

BlueHDi er det meste effektive system på markedet pt. og reducerer NOx med op til 90 % (hvilket bringer det på niveau med benzinmotorer), eliminerer 99,9 % af partiklerne, samtidig med at brændstoføkonomien forbedres med optil 4 %. BlueHDi-teknologien bliver standard på alle Euro 6 dieselmotorer og vil blive udbredt på alle mærkets dieselmodeller, startende med Peugeot 508 i 2013 og senere på den nye Peugeot 308.

Lukket for kommentarer

Indlæg navigation