Sådan kører du længere på literen

Kia Ceed

Når man ser på top 10-listen over de mest solgte biler, er tendensen tydelig. Lavt brændstofforbrug tæller. Nye biler vælges i høj grad ud fra, hvor langt de kører på literen. Men mange bilejere oplever efterfølgende, at de har svært ved at opnå det lovede lave brændstofforbrug, når de selv sidder bag rattet.

Kørestil betyder mere end man tror – noget af forklaringen findes i den EU-godkendte test, der ligger bag det officielle brændstofforbrug for alle bilmærker på det europæiske marked. Men samtidig spiller individuel kørestil og dagligt kørselsmønster en stor rolle for det faktiske brændstofforbrug, og her kan billisten måske selv gøre en stor forskel. Billisten kan lære at køre længere på literen ved at følge enkle KørGrønt-regler, der dybest set handler om at tænke og køre så energieffektivt som muligt.

Hos KIA lægger de sig i selen for, at deres kunder altid får størst muligt udbytte og glæde af deres KIA. Derfor kan du nu få gode råd fra en certificeret KørGrønt-rådgiver hos den lokale KIA-forhandler.

På baggrund af dine egne tal for brændstofforbruget er KørGrønt rådgiveren klar til en nede-på-jorden snak om bl.a. kørselsmønster og kørestil. Du kan se frem til at få gode tips om f.eks. energieffektiv acceleration, om energiøkonomisk hastighed, om dæktryk og vigtigheden af at læse og forudse trafikken. Ofte er der tale om små ændringer i kørevanerne, der batter overraskende meget i forhold til brændstofforbruget.

KIA har i samarbejde med FDM uddannet samtlige KørGrønt-rådgivere. Det kan du også få gavn af. Hvis du gerne vil have energieffektiv kørsel helt ind under huden, kan KIA tilbyde et 1-dages kursus i KørGrønt-teknik i FDM-regi.

Den godkendte EU-test af bilernes brændstofforbrug bygger på et nøje fastlagt kørselsmønster, der afspejler by- og landevejskørsel med et bestemt antal start og stop undervejs. Men i praksis afviger testmetoden fra almindelig kørsel og almindelige kørselsforhold på en række områder, der har stor betydning for det faktiske brændstofforbrug, når du selv sidder bag rattet. Der er f.eks. ingen reel luftmodstand under testen, der foregår på et rullefelt indendørs. Alt energiforbrugende udstyr som aircondition er slukket undervejs og med gennemsnitshastigheder på hhv. 19 og 62,6 km/t for by- og landevejskørsel ligger testhastighederne pænt under, hvad de fleste mennesker kører. I virkeligheden fungerer det officielle brændstofforbrug derfor mest af alt som et godt sammenligningsgrundlag mellem de forskellige bilmærker. Få mere at vide om den EU-godkendte testmetode hos KIAs KørGrønt-rådgiver.

Lukket for kommentarer

Indlæg navigation