Toyota Racing præsentere deres Le Mans racer

T

TOYOTA Racing har løftet sløret for sin nye version af sin hybridracerbil, der bl.a. skal forsøge at forbedre andenpladsen ved 24-timers løbet på Le Mans til juni. Samtidig offentliggjorde teamet en ny kørersammensætning i de to hybridracerbiler, der skal deltage i World Endurance Championship serien.

Med hele 480 hestekræfters firehjulsdrevet el-boost i tillæg til de 520 hestekræfter fra en 3.7-liters benzinmotor er der tale om noget af en kraftfuld hybridracerbil fra Toyota. En kraftkarl, der altså har en samlet maksimal ydelse på 1.000 hestekræfter, når hybridsystemet og benzinmotoren arbejder på fuld kraft samtidig. Toyotas nye hybridracer er udstyret med motorsportens absolut mest avancerede hybrid teknologi. Helt nyt er også, at hybridraceren trækker på alle fire hjul. Dermed vender TOYOTA tilbage til det koncept, der har været en del af hybridudviklingen siden 2007, hvor den firehjulstrukne Supra HV-R blev den første hybridbil som vinder af et udholdenhedsløb – 24-timers løbet Tokachi i Japan. Det nye hybridsystem er udviklet med øje på de ændrede regler i World Endurance Championship, der har særlig fokus på brændstofforbrug. Der er i 2014-sæson krav om reduktion af brændstofforbruget med 25 procent i forhold til 2013-sæsonen, hvilket primært skal hentes gennem forbedring af drivlinje, aerodynamik og optimering af kørestil. En særlig brændstofmåler vil løbende holde øje med brændstofforbrug, og man vil blive straffet under løbet, hvis man bruger mere end det fastlagte gennemsnitover tre omgange. Det tilladte brændstofforbrug bliver bestemt ud fra det enkelte teams hybrid kapacitet. TOYOTA Racing går efter en hybrid kapacitet på 6MJ per omgang under 24-timers løbet i Le Mans.

Elektrisk power boost

Under nedbremsning omdannes bremseenergien til el og lagres i en særlig såkaldt superbeholder. Ved acceleration vender motor og generator rundt på funktionen og benytter den lagrede energi til at kunne give et elektrisk power boost på hele 480 hestekræfter oveni de i forvejen 520 hestekræfter fra benzinmotoren. Viden fra Toyotas tidligere hybridracer TS030 HYBRID bruges allerede til at forbedre Toyotas almindelige hybrid personbiler, som foreløbig på verdensplan er solgt over 6 millioner af siden introduktionen af Prius i 1997. TS040 HYBRID chassis’et er designet, udviklet, produceret og bygget af TOYOTA Motorsport GmbH (TMG) i Køln i Tyskland. Den er en markant videreudvikling af seneste sæsons hybridracer TS030 HYBRID. Nye regler har gjort, at Toyotas hybridracer er blevet 10 cm smallere og har 5 cm smallerede dæk. For at kompensere for dette har der været særlig fokus på luftstrømmen omkring bilen – både i forhold til at reducere vindmodstanden og dermed bedre brændstoføkonomien og i forhold til at sikre nok downforce og dermed endnu bedre vejgreb.

Ændret kørersammensætning

Kørersammensætningen er også ændret en smule. Det er godt nok de helt samme seks kørere, der skal forsøge at bringe Toyota helt til tops i de to hybridracerbiler. Men fremover kommer Alex Wurz, Stéphane Sarrazin og Kazuki Nakajima til at sidde bag rattet på bil #7, mens Anthony Davidson, Nicolas Lapierre og Sébastien Buemi deles om bil #8. I går og i dag lørdag er der to dages test af hybridracerbilerne på banen Paul Ricard i Frankrig. Endnu en testkørsel vil finde sted inden sæsonens første race – seks-timers løbet på Silverstone i England, hvor konkurrenterne fra Audi – og for første gang i år også Porsche – står klar til at kæmpe om sejren.

 

 

Lukket for kommentarer

Indlæg navigation