Verdenspremiere på helt ny Mazda3 hatchback

Mazda3 hatchback

Mazda har den 26. juni afsløret den helt nye Mazda3 som 5-dørs hatchback flere steder i verden på samme tid. Hundredevis af journalister, bloggere og sociale medier var til stede i de tre europæiske byer, London, Istanbul og St. Petersburg, da sløret blev løftet for tredje generation Mazda3, der i de to tidligere generationer er produceret i mere end 3,6 millioner eksemplarer. Bilen blev samtidig afsløret i New York og Melbourne.

Den nye Mazda3 er den tredje bil, der udelukkende er bygget op omkring de banebrydende SKYACTIV-teknologier og er designet med udgangspunkt i den markante designfilosofi ”KODO – Soul of Motion”. De to første var Mazda CX-5, der blev introduceret i 2012, og Mazda6, der blev introduceret i januar i år.

Byggestenene i SKYACTIV er lette og effektive motorer og gearkasser samt en ligeledes lettere og stærkere opbygning af karrosseri og undervogn. Alt er udviklet fra bunden af Mazda selv og danner basis for en helt ny generation af meget effektive biler, både hvad angår præstationer, sikkerhed og brændstofforbrug. Men Mazda3 ville ikke være en Mazda, hvis ikke den samtidig var bemærkelsesværdig sjov at køre.

“Alt ved den helt nye Mazda3 er spændende. Det gælder lige fra dens design til dens dynamiske præstationer, umiddelbare reaktionsevne, pålidelighed og driftsomkostninger,” siger Jeff Guyton, President og CEO for Mazda Motor Europe. “Vi har meget store forventninger til salget af denne bil, og jeg tror endda, at den kommer til at overraske os positivt.”

Mazda3, der hidtil har stået for næsten en tredjedel af Mazdas globale salg, har ikke bare skiftet udseende set udefra. Den har også et komplet nydesignet interiør med stærk fokus på maksimal komfort og enkel betjening. Et nyt koncept med forskellige, internetbaserede løsninger, som f.eks. AhaTM radio, introduceres samtidig og er med til at gøre Mazda3 til en af klassens mest avancerede biler – også på dette punkt.

Lukket for kommentarer

Indlæg navigation